? #تبیین_و_تحلیل | سال ۹۸، فرصتهایی که باید رُبود

? #تبیین_و_تحلیل | سال ۹۸، فرصتهایی که باید رُبود

? یادداشتی از آقای مجید شاکری
کارشناس مدیریت مالی

? اگر چه هنوز این شاخص برای کارگاههای بزرگ و کوچک سال ۹۷ منتشر نشده ولی شواهد بسیاری از مثبت بودن آن در صنایع مشخصی که عموما کاربر هستند دارد. تغییر الگوی خرده‌فروشی به سمت برندهای ایرانی در گروه پوشاک و لوازم منزل از پیش‌نشانه‌های بسیار مهم در این زمینه است.

?️ این یک فرصت مهم است که باید برای آن برنامه داشت. در واقع تصور آن که میتوان برای رشد(و نه صرفا بقای) همه گروه های صنعت برنامه ای عمومی داشت، از بن غلط است. بعضی صنایع به الگوی مسلط جایگزینی واردات نیاز دارند و بعضی دیگر به الگوی مسلط توسعه صادرات.

?️ از طرف دیگر شرایط بعضی کالاها و صنایع نیاز به روانسازی واردات را نشان می‌دهد. این وضعیت متناقض‌نما تنها یک راه حل دارد: وجود یک برنامه فوری توسعه صنعتی، به نحوی که سیاست ارزی و اولویت‌بندی روانسازی بر مبنای داده‌های عملکرد هر صنعت تحت شرایط تحریمی یک سال گذشته و جایگاه آن در پازل توسعه معلوم باشد. مراد از واژه «فوری» طبعاً نه تعجیل در اجرا، بلکه فوریت تدوین چنین استراتژی‌ای است. یکی از تبعات مهم شوک‌های ارزی افزایش نابرابری است.

?️ اما در سال ۹۷ دو منبع مهم برای کاهش ضریب جینی قابل طرح است. نخست نحوه افزایش حقوق، که از آستانه مشخصی به بالا بصورت قدرمطلق خواهد بود. محاسبات بخت بالایی را به کاهش #ضریب_جینی در نتیجه این تصمیم میدهد.

?️ نکته مهمتر تغییر بسیار محتمل نحوه یارانه‌دهی ارزی به بخشی از کالاهای اساسی است که تا حد زیادی میتواند هم وضعیت نابرابری را بهبود بخشد و هم تورم احساس شده توسط دهک‌های کمتر برخوردار را به طرز معناداری کاهش دهد.

? ادامه یادداشت جدید را بخوانید?
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42090

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.