?نقش فداییان اسلام در ملی شدن صنعت نفت

?نقش فداییان اسلام در ملی شدن صنعت نفت

♦️تاریخ نشان داده است که هیچ انقلاب وحرکت سیاسی، بدون فداکاری واقدام ایثارگرانه، به نتیجه نمی رسد و برای این که یک حرکت استمرار یابد و به هدف اصلی برسد، باید از موانعی بگذرد که رفع این موانع، بدون شجاعت و چشم بستن از دنیا، امکان پذیز نیست.

♦️در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت که با اقدام آیت الله کاشانی و با حمایت دکتر مصدق و چند تن از نمایندگان مجلس جرقه های آن زده شد، موانع بسیاری وجود داشت.

♦️یکی از موانع بسیار بزرگی که بر سر راه نهضت ملی شدن صنعت نفت قرار داشت و هر گونه اقدام در این مورد را سرکوب می کرد و ترس و دلهره شدیدی بین طرفداران نهضت انداخته بود، نخست وزیر وقت، رزم آرا بود، وی از مزدوران و هواداران سیاست انگلیس در ایران و فردی بسیار مستبد بود، رزم آرا چنان سختگیر و تابع انگلیس بود که حتی اشرف – خواهر شاه – از او می ترسید و نمی توانست روی حرف وی چیزی بگوید.

♦️وکلای جبهه ملی که اغلب از طرفداران نهضت ملی شدن نفت بودند هم از قدرت رزم آرا ترسناک بودند و سقوط رزم آرا را به علت حمایت شدید انگلیس از وی، غیر ممکن می دانستند و به کلی تز «ملی شدن صنعت نفت» را شکست خورده می دانستند.

♦️در این وضعیت، یک روحیه ایثار و فداکاری نیاز بود که در بین اعضای جبهه ملی وجود نداشت؛ اما جمعیتی فداکار به نام فداییان اسلام در میدان بودند که گره های کور تنها با از خود گذشتگی آنها باز می شد.

♦️جمعیت فداییان اسلام که از بدو تشکیل بارها وبارها نشان داده بودند که برای سربلندی اسلام و ملت مسلمان، حتی از جان خود نیز می گذرند، مدیریت کنترل بحران رزم آرا را به دست گرفتند.

♦️فداییان اسلام که در صراحت لهجه و شجاعت، شناخته شده بودند، به رزم آرا تذکر دادند که از مقاومت درمقابل نهضت ملی شدن نفت دست برداشته، به صفوف ملت بپیوندد. وقتی رزم آرا نصیحت فداییان را گوش نکرد، تذکر شدیدی به وی ابلاغ شد که اگر از مسیر حرکت انقلاب کنار نرود، به حکم دفاع از مال، جان، ناموس و دین مسلمین، با اسلحه به مقابله با او خواهند رفت.

♦️رزم آرا که به پشتیبانی و حمایت دربار وانگلیس پشت گرم بود و مستبدانه در مقابل هر گونه اقدامی برخورد می کرد وبرای خود آرزوهای بلندی را ترسیم می کرد، در مقابل تهدید فداییان اسلام هیچ گونه نرمشی نشان نداد و همچنان بر طبل مخالفت با ملی شدن صنعت نفت می کوبید.

♦️جمعیت فداییان اسلام برای برداشتن این مستبد مزدور از مسیر نهضت مردم، برنامه ریزی دقیقی انجام دادند و قرار شد جوانی پارسا و فداکار به نام استاد خلیل طهماسبی که در آن زمان 26 سال داشت، این لکه ننگ را از صحنه روزگار پاک کرده، نفت را به ملی شدن نزدیک تر سازد.

♦️سرانجام در 16 اسفند 1329 در یک مراسم ختم، در مسجد شاه سابق و در بین خیل جمعیت، رزم آرا به قتل رسید و شور و شادی در بین مردم و نمایندگان برپا شد و سرعت و حرکت ملی شدن صنعت نفت، شتاب شدیدی گرفت و می توان به جرات گفت که قتل رزم آرا، نهضت ملی شدن صنعت نفت را زنده کرد و جان دوباره ای به این نهضت داد.

♦️پس از قتل رزم آرا و نخست وزیری خلیل فهیمی، دیگر هیچ یک از نمایندگان وابسته انگلیس نتوانستند در مقابل ملی شدن صنعت نفت که خواسته مردم بود، از خود مقاومت نشان دهند. از این رو، لایحة ملی شدن صنعت نفت برای تصویب به مجلس تقدیم شد و تنها یک روز بعد از قتل رزم آرا، یعنی در 17 اسفند 1329 کمسیون نفت اصل ملی شدن صنعت نفت را در کشور با اکثریت آرا تصویب کرد و گزارش کمیسیون در 24 اسفند 1329 به تصویب مجلس شورا و در 29 اسفند به تصویب مجلس سنا رسید و صنعت نفت درست 50 سال پس از تأسیس آن، ملی اعلام شد.

?سید مجتبی نواب صفوی و دیگر یاران جمعیت فداییان اسلام با فداکاری های فراوان در عرصه جهاد برضد استبداد و استکبار، موجب سربلندی و عزت ملت ایران و مسلمانان جهان شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.