☀️ #روزه #رمضان☀️ ? #روزه_باطنی

بسم الله الرحمن الرحیم

☀️ #روزه #رمضان☀️
? #روزه_باطنی

✳️ استاد احمد عابدی:

? استاد احمد عابدی، درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در پاسخ به این سؤال که آیا در متون عرفانی از روزه باطنی سخن به میان آمده است و این که این روزه و تفاوت آن با روزه رمضان در چیست، پاسخ داد: اگر کسی گوش خود را از چیزی باز بدارد، یعنی گناه، تهمت و غیبت را نشنود و دروغ نگوید، ?این روزه باطنی نامیده می شود، چون گوش دهانِ روح انسان است و انسان اگر بخواهد دهان روح را ببندد باید گوش را از سخنان غیر خدا امساک کند و دور نگهدارد.

وی اضافه کرد:
? مرتبه بالاتر این روزه باطنی این است که انسان افکار، خاطرات و ذهنیت های خود را کنترل کند و هر فکری به ذهن او سرایت نکند همانند فکرهای ناروا، شیطانی و وسوسه ها؛ این ها اگر کنترل شود روزه، روزه باطنی نامیده می شود که مرتبه بالایی از روزه ماه رمضان است.

✅ ایشان در خصوص تبیین ارتباط تزکیه نفس و تهذیب دل از پاکی‌ها در عرفان اسلامی با روزه باطنی‌ گفت:
? ارتباط تزکیه نفس و تهذیب دل از پاکی‌ها در عرفان و روزه باطنی ارتباط بین علت و معلول و یا سبب و مسببی است، یعنی تزکیه نفس یک مسبب و یک معلول است که سبب و علتش چیزهای مختلفی است که یکی از آن‌ها روزه است.
? وی ابراز داشت: به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که روزه، نماز، ذکر خدا، دعا و قرآن می تواند سببی برای تهذیب نفس باشد، به عبارتی عبادت‌ها می توانند هر کدام سببی برای رسیدن به تزکیه نفس باشند.

✅ حجت الاسلام و المسلمین عابدی در پاسخ به این سؤال که در مکاتب عرفانی غیر از اسلام، روزه چه جایگاهی دارد، عنوان داشت:
? در عرفان‌های دیگر معمولا روزه در همه آن‌ها وجود دارد، اما حتما لازم نیست امساک از این چیزهایی که اسلام می گوید باشد، به عنوان مثال برخی از افراد روزه دارند و روزه آن‌ها به صورت نگفتن و حرف‌نزدن است و نیز بعضی‌ها روزه دارند که از لباس و هر چیزی که مربوط به دنیا است خود را دور کنند و همچنین برخی روزه‌شان این است که اصلا گوشت موجود زنده نخورند و فقط سبزی، علف و یا گیاه را بخورند؛ به هر حال روزه بدین معنا که انسان آن چیزی را که دوست دارد انجام ندهد و پرهیز کند و این در همه ادیان وجود دارد؛ اما ممکن است دینی بگوید نخوردن و نیاشامیدن و دین های دیگر ممکن است چیزهای دیگر را بگویند.

? وی در ادامه خاطرنشان کرد: وجه برتری عرفان اسلامی نسبت به این عرفان‌ها در معارفی است که در اسلام وجود دارد، مثلا بحث انسان کامل، بحث ولایت، مظهر اسماء و صفات خدا به بنده، اسم اعظم، و مقام فنا، وجه برتری و امتیاز عرفان اسلامی با سایر عرفان های دیگر است.

✅ ایشان در پایان برای بهره مندی بیشتر روزه داران از ماه رمضان توصیه کرد:
? برای ماه مبارک در ابتدا به سیره علما و بزرگان توجه داشته باشند که در ماه رمضان قرائت قرآن زیاد داشته باشند، مثلا بعضی از علما همانند مرحوم سبزواری هشت ختم قرآن در ماه رمضان داشته است، هرچند بدون توجه به معنا و فهم قرآن فقط بر زبان جاری شود؛ گرچه اگر با توجه به معنا باشد بهتر است‌.

? در آخر المیزان نوشته شده است، که این تفسیر در شب 23 ماه رمضان تمام شد و نیز در آخر شرح منظومه نوشته شده است که این کتاب در شب 23 ماه رمضان تمام شده است و همچنین در آخر کتاب جواهر نوشته شده است این کتاب در شب 23 ماه رمضان به پایان رسیده است؛
این نشان می دهد که علما و بزرگان حتی شب قدر مشغول به مطالعه و تحقیق هستند، و نیز بیان‌گر این است که بهترین کار در ماه مبارک رمضان یادگرفتن معارف دین‌ است؛ اگر کسی باورهای اصلی دین را در ماه رمضان تقویت کند بهترین عبادت ماه مبارک را انجام داده است.

سیروسلوک

تزکیه

23_رمضان

عرفان

http://ahmad-abedi.ir/fa/Content/313130

———————————

?? با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

? @Ahmad_aabedi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.