? #درمسیرحسنات / جلسه ۴

? #درمسیرحسنات / جلسه ۴

✅ بهترین شکل آمرزش، #تبدل است.

? امام رضا (ع) فرمودند: روز قیامت، #مؤمن گنه‌کار را در مقابل حضرت حق قرار می‌دهند و نامه عمل را به او نشان می‌دهند. از دیدن گناهانش، رنگ او می‌پرد. و استخوانهای او به لرزه در می‌آید. بعد از آن، حسنه‌ها را نشان می‌دهند. نزد خودش خوشحال می‌شود ولی هیچ عکس العملی ندارد. در اینجا خداوند دستور می‌دهد: سیّئات را تبدیل به #حسنه بکنید و به مردم نشان بدهید. وقتی دستور تبدیل به حسنات صادر می‌شود، مردم می‎گویند: آیا آنان (مؤمنین) یک عدد #گناه هم ندارند؟ سپس حضرت رضا (ع) فرمودند: این عمل همان فرمایش حضرت حق است که فرموده است: “خداوند سیئاتشان را به حسنات تبدیل می‌کند.”

✳️ بعضی از راه‌های تبدل

1️⃣ #محبت و #مودت داشتن به امام جواد (ع)
? پیامبر اسلام (ص) فرمودند: ” هر کسیکه دوست دارد روز #قیامت، خدا را ملاقات کند و درجه او بالا باشد و گناهانش هم تبدیل به حسنه شده باشد به حضرت جواد الائمه (ع) محبت و مودت ویژه داشته باشد که موجب تبدّل می‌شود.”

2️⃣ #ایمان داشتن به حضرت امیر (ع)
? و نیز می‌فرمایند: “همانا خداوند درباره شیعیان علی، وعده‌ای به من داده است. از پیامبر (ص) سؤال کردند: آن وعده چیست؟ حضرت فرمودند: آمرزش برای آنهایی که به علی ایمان آوردند و اینکه گناه کبیره و صغیره‌ای برای آنها به جای نگذارد مگر اینکه تبدیل به #حسنات بکند.”

? امام باقر (ع) فرمودند: “خداوند نه تنها وعده داده است که سیئات شیعیان ما را به حسنات تبدیل کند بلکه وعده داده است که حسنات و نیکی‌های دشمنان #شیعه را هم تبدیل به #سیئه می‌کند”

? علت این مطلب را خداوند در سوره محمد (ص) آیه ۱ فرموده است: ” کسانی که #کافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، (خداوند) اعمالشان را نابود می‌کند!”

3️⃣ #شرم داشتن از گناه است.
? خداوند به حضرت داود (ع) می‌فرمایند: “داود! بندگانِ اهل ایمان ممکن است که لغزشی پیدا بکنند. زمانی که گناه می‌کنند ولی بلافاصله بعد از آن، #توبه می‌کنند. نه تنها توبه می‌کنند بلکه وقتی یاد گناهشان هم می‌افتند #حیا می‌کنند و از من خجالت می‌کشند”

? گناه، سه مرحله دارد:

1️⃣ #عمل_گناه؛ مثلاً غیبتی که انسان کرده است. این، عمل گناه است.

2️⃣ #اثر_گناه؛ گناه در بندگی اهل ایمان اثر دارد. عمل گناه با #توبه از بین می‌رود. ولی اثر گناه باقی است و سیاهی در #قلب ایجاد می‌کندکه با #غفران از بین می‌رود.

3️⃣ #شرمندگی_گناه؛
? جوانی خدمت حضرت صادق (ع) رفت و گفت: اگر کسی گناه کند خدا گناه او را می‌بخشد؟ حضرت فرمودند: بله. حتماً خدا گناه او را می‌بخشد. سرش را پایین انداخت و بعد از آن گفت: واقعاً خدا می‌بخشد؟ حضرت فرمودند: بله. حتماً می‌بخشد. قدری تأمل کرد و دوباره پرسید: واقعاً خدا می‌بخشد؟ حضرت فرمودند: بله. حتماً می‌بخشد. سرش را بالا آورد و عرض کرد: فرضاً که خدا گناه مرا ببخشد. با شرمندگی گناه چه کنم؟
⭕️ تا به حال در زندگیمان از گناهی که کرده‌ایم شرمنده شده‌ایم یا نه؟

? حضرت حق می‌فرماید: “وقتی یاد گناهش می‌افتد و شرمگین می‌شود و ناراحت می‌شود من او را می‌بخشم. حافظان را دچار فراموشی می‌کنم. (این دو ملکی را که دو طرف ما هستند و مسئول نوشتن هستند را دچار فراموشی می‌کند.) #سیئات او را تبدیل به حسنه می‌کنم. شرم از گناه باعث تبدیل سیئه به حسنه می‌شود و از این کار باکی هم ندارم که من مهربانترین مهربانانم.”

? امام صادق (ع) می‌فرمایند: “خداوند زمانی که بخواهد به حساب مؤمن رسیدگى کند، نامه او را از سمت راست به او می‌دهد. خدا بین این شخص و خودش محاسبه می‌نماید و به او می‌فرماید: بنده من، تو این کار را کردی، تمام بدیهای او را متذکر می‌شود. آن شخص می‌گوید: بله ای پروردگارم، من این کار را کرده‌ام. بعد حضرت حق می‌فرماید: من تو را بخشیدم و گناهانت را به حسنه #تبدیل کردم.”


?استاد #علویتهرانی ? #درمسیر_حسنات
❇️ مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.