? #درمسیرحسنات / جلسه ۵

? #درمسیرحسنات / جلسه ۵

✅ امام باقر (ع) فرمودند: ” اگر ۴ خصوصیت در کسی باشد اسلامش کامل، و بر ایمانش کمک می‌شود، گناهانش از بین می‌رود، پروردگاش را ملاقات می‌کند در حالیکه خدا از او راضی است، اگر چه از فرق سر تا نوک پا غرق در #گناه باشد.”
آن ۴ خصوصیت عبارت است از:

1️⃣ وفای به عهدی که با خدا بسته‌ایم.

? دو #عهد با خدا بسته‌ایم و باید روی آن بایستیم.
? طبق آیه ۱۷۲ سوره اعراف در جواب خداوند که پرسید: من پروردگار شما هستم؟ گفته‌ایم: بله.
? این #عهدربوبی است که بسته‌ایم. ? سوره یس آیه ۶۰ می‌فرماید: “آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که #شیطان را نپرستید، که او برای شما #دشمن آشکاری است؟!” ? یکی دیگر هم #عهدالوهی است.

2️⃣ با #مردم راستگو بودن.

3️⃣ #شرم از آن چیزی که مردم و خدا آن را بد می‌دانند.

4️⃣ #خوش_اخلاقی با مردم و خانواده.

? در حدیثی دیگر امام صادق (ع) از حضرت رسول(ص) نقل می‌کنند که فرمودند: ” ۴ خصلت است که در هر کسی باشد اگر چه که از فرق سر تا نوک انگشتان غرق در گناه باشد، خداوند گناهانش را می‌بخشد و همه آن‌ها را #تبدیل به #حسنه می‌کند:

1️⃣ #راستگویی است
2️⃣ #حیا و شرم کردن
3️⃣ اخلاق خوب داشتن
4️⃣ #شکرگذاری

? بحث #صدق و حیا را در سلسله بحث‌های به سوی #جامعهمهدوی توضیح داده‌ایم. اما سومین فقره‌ای را که ما مورد بحث قرار می‌دهیم بحث #حسنخلق است.

✳️ #مکارماخلاق عبارت است از: صدق، #سخاوت، حیا، #ادایامانت، #تواضع، #غیرت، #شجاعت، #حلم، #صبر و #شکر.

? بزرگترین مشکل #جامعه ما این است که جایگاه #اخلاق معلوم نیست. وقتی افراد دنبال اخلاق می‌روند دنبال #کرامت هستند. این‌ها اخلاق متصوفه است. اخلاق #تشیع، چنین خصوصیتی ندارد.
? اخلاق تشیع، #تهذیبنفس است و اخلاق #تصوف، #تقویتنفس است، #ریاضت می‌کشد تا #نفس او به یک قدرتی برسد که بتواند روی آب راه برود. این نهایت اخلاق متصوفه است.

? پیامبر (ص) فرمودند: “#اسلام، حسن خلق است.”
? در ذیل آیه ۴ سوره قلم که می‌فرماید: “و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!” حضرت باقر (ع) می‌فرمایند: مراد از خُلق عظیم، اسلام است.

❇️ #مناسک در بستر حسن خلق باید باشد.

? امام صادق (ع) می‌فرمایند: “جوانی که عمر کمی و سخاوت دارد (سخاوت از مصادیق #اخلاق_خوب است) ولی آلوده گناهان است نزد خدا محبوب‌تر است از پیرمردی که عمر طولانی دارد و #نماز می‌خواند ولی #بخیل است.” یعنی امتیاز به نماز و #روزه نیست. بلکه امتیاز به نماز و روزه در بستر اخلاق است. چون نماز خواندن واقعا آسان است. شما ببینید کسانی که خودشان را از این نماز خواندن هم محروم می‌کنند چه آدم‌هایی هستند. اما #دروغ نگفتن کار سختی است. #خیانت نکردن کار سختی است. سخاوت داشتن کار سختی است.


?استاد #علویتهرانی ? #درمسیر_حسنات
❇️ مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.