⭕️ یوسفِ زهرا

⭕️ یوسفِ زهرا

? شاید خیلی وقتها این به ذهنتون رسیده که: اینکه میگن امام زمان غائبه یعنی چه؟ یعنی چه اتفاقی افتاده؟ حضرت چجوریه؟ اصلاً چرا امام غائب شد و این امامی که غائبه، الان چه میکنه، به عبارت دیگه چه خیر و برکتی داره امام غائب؟ با هم میریم محضر قرآن، سوره مبارکه ی یوسف، این نکته رو محضر شما خوبان یادآور بشم که یکی از شیوه های بیان در قرآن، اون بیان غیرمستقیم قرآنه که یکی از زیبایی های قرآنم همینه، یعنی یه وقت موارد و مسائل و حقایق رو به صورت مستقیم بیان میکنه، یه وقت به صورت غیرمستقیم.

? سوره ی یوسف گویا آمده است که قضیه ی غیبت امام زمان رو برای ما بیان بکنه. من نمونه هایی رو عرض میکنم بعداً خودتون این سوره رو با این دید نگاه بکنید ببینید. در آیه ی ۵۸ ام این سوره میخونید که: “وَجَاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ”؛ برادران حضرت یوسف اومدن وارد بر حضرت یوسف شدن، حضرت یوسف برادرها رو شناخت ولی برادرها حضرت یوسف رو نشناختن! معنای غیبت یعنی همین!

? دیگه در روایات از امام صادق داریم که مَثل حضرت قائم، مَثل حضرت یوسفه. “تشبیه شده حضرت مهدی به حضرت یوسف” اینه که ما ممکنه امام زمان رو ببینیم و نشناسیم، به خاطر همینه مرحوم شیخ صدوق در کتاب ارزشمند کمال الدین روایتی نورانی رو از امام علی بیان میکنه، خیلی حدیث نابه؛ میفرماید: خداوند متعال ۴ چیز رو در ۴ چیز مخفی کرده، از جمله میفرماید: ولیّ اش رو در بین مردم مخفی کرده، مبادا به کسی با دیده ی حقارت نگاه بکنین چه بسا او ولیّ خدا باشد!

✔️ پس غیبت به معنای ناشناس بودنه، حضرت در خیابانها حرکت میکنه، در برخی از محافل و مجالس ارزشمند حضور پیدا میکنه. حواسمون باشه‌.

? دوم؛ چرا حضرت مهدی غائب شد؟ آیه ی ۸۹ سوره ی یوسف “قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَأَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جَاهِلُونَ”؛ در سفر دومی که برادرها اومدن و خب همه ی زمینه ها و شرایط فراهم هست، حضرت یوسف دیگه کم کم میخواد پرده رو به اذن الهی کنار بزنه.
فرمود: آیا میدونید با یوسف و برادرش چه کردید اون وقتی که جاهل بودید؟
خیلی عجیبه! یعنی میخواد بگه این گرفتاریهایی که شما الان دچارش شدید، هیچ توجه دارید که معلول نوع رفتارتون با یوسف بود، با ولیّ خدا بود، با حجت خدا بود؟

? چرا امام زمان غائب میشه؟ این در اثر قدرنشناسی امت از غدیر، از اهل بیت بود که نوبت به آخرین ولیّ خدا بقیه الله الاعظم که رسید چاره ای جز غیبت نبود. این موضوع رو باید توجه داشت که اگر قدرنشناسی سبب غیبت شده، قدرشناس شدن سبب ظهور خواهد شد.

? ممکنه بگید خب ما که نبودیم، ما که اون نامهربانی هارو نکردیم. اولاً خدا ماهارو امتحان میکنه، ثانیاً ما اگر واقعاً قدرشناس حجت خدا باشیم، درجات و مراتب بسیار ارزشمندی خداوند برای چنین منتظرانی که در دوران غیبت ایمان خودشون رو حفظ میکنن، در نظر گرفته و ثالثاً اون رسالت و تکلیفی که بر دوش همه ی ما هست اینه که خودمون رو و جامعه رو در جهت قدرشناسِ امام زمانشون شدن جهت بدیم و در این مسیر حرکت بکنیم.

? خب بعداً گفتن که “أَ إِنَّکَ لَأَنْتَ يُوسُفُ” حقیقتاً تو یوسفی؟ گفت: بله من یوسفم، ایشونم برادر منه. نکته ی خیلی مهمی که اینجا داره، اینه: من این رو اول برای خودم میگم بعد برای شما خوبان میگم، خدا عزت و سعادت دنیا و آخرت رو نصیبتون بکنه؛ کاری نکنیم که وقتی با مهدی فاطمه، با امام زمانمون روبرو میشیم شرمنده ش بشیم. برادران یوسف وقتی با حضرت یوسف روبرو شدن و شناختن، عرق شرم و خجالت بر سر و صورتشون جاری شد. خیلی بد کردن راجع به حضرت یوسف، سرافکنده شدن، سر به زیر شدن، ما چنین نکنیم. در حد توانمون در مسیری که امام زمانمون میپسنده و دوست داره حرکت بکنیم که لااقل از میزان این شرمندگیمون کاسته بشه.

? خب امام زمان سیره و رفتارش چجوریه پس از غیبت؟ ببینید، امام زمان گفتیم تشبیه شده به حضرت یوسف. حضرت یوسف عزیز مصره، تمام قدرت در دستشه، برادراش با دست خودشون، با پای خودشون اومدن پیشش و اینا چقدر ظلم و بدی در حق او کردن. میتونه یه دستور بده اینهارو بکشن، قطعه قطعه بکنن، زندان بندازن، اما حضرت یوسف گفت: “قالَ لا تَثْریبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمینَ”؛ هیچ ملامت و سرزنشی بر شما نیست، خدا شمارو می بخشه.

  • یعنی مارو با این همه خطا؟!
  • بله، او ارحم الراحمینه.
    یعنی راه نجات را به اینها یاد میده، این جلوه ی مهر و محبت اولیای الهی، حجت های الهیه، که امام زمان هم برای این هست که راه سعادت و نجات رو به ما یاد بده.

? و نکته ی پایانی اینه که خب حجت غایب چه اثر و فایده ای داره؟ خب حضرت یوسف غایب بود، بصورت ناشناس بود، چه نکات ارزشمندی رو داشت؟ چه آثار و برکات فراوانی برای مردم مصر و سایر افراد، کشورهای همسایه داشت؟ میگیم امام زمان الآن چه میکنه؟ اونچه که از نعمت ها، از خیرات، از برکات هست، اینها همه بخاطر وجود نازنین آقامون امام زمان هست، اما ما خبر نداریم.

? به امید اینکه هر چه بر عمر ما افزوده میشه، بر معرفت و شناخت نسبت به آقامون افزوده بشه، وجودمون سرشار از عشق و ارادت و محبت نسبت ولی نعمتمون بشه و این عشق و ارادت مارو به سمت همسویی، همرنگی با امام زمانمون و تنظیم کردن اخلاق و رفتارمون با اخلاق و رفتار امام زمانمون به پیش ببره و جزء بهترین منتظران و یاران حضرتش قرار بگیریم. ان شاالله

والسلام علیکم و رحمه الله

✅ کانال مهدویت مهدیاران
@mahdiaran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.