قرآن و تاریخ (یهود در قرآن)

? #تاریخ_یهود

به‌بهانه ماه مبارک رمضان؛ ماه نزول قرآن
? قرآن و تاریخ (یهود در قرآن)

✅ قرآن کتاب هدایت بشر است که به همه ساحت‌های وجودی بشر توجه کرده است؛ ازاین‌جهت قرآن دارای رویکردهای مختلف است. یکی از این رویکردها ابعاد تاریخی قرآن است. قرآن کتاب تاریخ نیست؛ ولی بسیاری از آن، تاریخ است. به عبارت دیگر، تاریخ برای قرآن اصالت ندارد؛ ولی از آن به‌عنوان ابزاری برای بیان معارف الهی، هدایت و عبرت‌آموزی بشر استفاده کرده است.
خداوند که خالق و مدبر هستی است، بهترین راوی تاریخ بشر است؛ چراکه از ابتدا همراه بشر بوده و اطلاع او از حوادث، فراگیر و بلاواسطه است. اکنون این خداوند است که در کتاب دین خاتم، تاریخ را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مبانی و روش‌های پیام‌رسانی قرار می‌دهد. اما در این بین، سؤال مهمی وجود دارد: مبنای تاریخی قرآن چیست؟ قرآن چه تاریخی یا تاریخ چه چیزی را برای ما بیان می‌کند؟
خداوند، تاریخ انبیای الهی و تعامل اقوامشان با ایشان را بیان می‌کند؛ تاجایی‌که نام بسیاری از سوره‌های قرآن، به‌نام انبیای الهی است: «یونس»، «هود»، «یوسف»، «ابراهیم»، «لقمان»، «محمد» و «نوح». سوره‌ای هم به‌نام «انبیاء» نامیده شده است. ولی تمرکز اصلی قرآن بر تاریخ بنی‌اسرائیل است؛ چنان‌که اگر سوره‌ای به‌نام موسی داشت، بزرگ‌ترین سوره قرآن می‌شد.
قرآن کتاب دین اسلام و پیامبر خاتم است و طبیعی است که باید معارف اسلام (مناسک، عقاید و اخلاق) را بیان کند؛ نه تاریخ بنی‌اسرائیل را. اساسا این پرسش مطرح می‌شود که چرا کتاب آسمانی اسلام باید تا این حد به تاریخ بنی‌اسرائیل بپردازد؟ در پاسخ به این سؤال به این نکات توجه کنید:

  1. تصویر کلی بنی‌اسرائیل در قرآن، منفی است و خداوند از آنها همواره به بدی یاد می‌کند؛ قومی ناسپاس، بهانه‌گیر، نافرمان و پیامبرکش که موجب نارضایتی خداوند و نمایندگانش می‌شدند. بیان تاریخ بنی‌اسرائیل در قرآن از جهت «ادب از که آموختی؟ از بی‌ادبان» است تا ما از آنها عبرت بگیریم و راه آنها را نرویم و موجب خشم و ناخشنودی خداوند نشویم.
  2. بنی‌اسرائیلی که به قتل پیامبران الهی حتی یحیی(ع) و عیسی(ع) اقدام کردند، در دین خاتم هم اخلال می‌کنند؛ حتی اگر پیامبر خاتم(ص) در سرزمینی دورتر از شام (سرزمین بنی‌اسرائیل) و در حجاز باشد. قرآن، تاریخ بنی‌اسرائیل را بیان می‌کند تا مسلمانان از این دشمنشان اطلاعات بیشتری کسب کنند و بهتر بتوانند با آن، مقابله و مبارزه کنند.

? دکتر محسن محمدی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.