عامل مهم برگزاری نشست مکه مکرمه

عامل مهم برگزاری نشست مکه مکرمه

*️⃣عامل مهم برگزاری نشست مکه مکرمه/1

?روز گذشته نشست سازمان همکاری دلاری (بلانسبت اسلامی) با درخواست و دعوت سعودی‌ها در مکه مکرمه برگزار شد.

اینکه نتیجه این نشست چه شد، همه خبر دارید که چه بیانیه‌ای پایانی خواندند و تمام شد رفت.

برای برگزاری این نشست سعودی‌ها صدها میلیون دلار ناقابل هزینه کردند.

طبق معمول همیشه به سران برخی از کشورها برای حضور در این نشست پول‌های خوبی داده شد، کما اینکه برخی از کشورها نیز قول‌هایی گرفتند که نفت یا پول خوبی برسد.

با این حال نشست مکه به لحاظ سطح سران یکی از پایین‌ترین نشست‌هایی بود که این سازمان در عمر خودش دیده بود. در حالی که از بیش از 52 کشور اسلامی، شما سران تعداد کمی از کشورها را می‌دیدید.

?این یک وجه کار بود. اما اینکه سعودی‌ها چرا به‌سرعت خواستار برگزاری این نشست اضطراری شدند را باید در وضعیت بسیار بغرنج این کشور در حوزه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی جستجو کرد.

شاید سعودی‌ها به مدد صادرات روزانه 10 میلیون بشکه نفت و درآمد سرشان روزانه 700 میلیون دلار (سالیانه بیش از 250 میلیارد دلار با بهای امروز نفت)

و درآمدی که از توریسم مذهبی و صادرات به برخی از کشورها دارند توانسته باشند به ظاهر اوضاع داخلی به لحاظ معیشتی را آرام نگه دارند،

اما مشخصا سعودی‌ها باوجود این درآمدهای هنگفت، هزینه‌های بسیار زیادی هم دارند. وضعیت بیکاری در این کشور برخلاف آنچه در خارج رخ می‌نماید بسیار بد است و ده‌ها هزار فرد تحصیل‌کرده در این کشور بیکار هستند.

?کما اینکه اختلافات ایدئولوژیک در داخل عربستان و زندانی شدن ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مذهبی که برخی در خارج از عربستان از چهره‌های شناخته شده‌ای هستند و انتظار اعدام برخی از آنها می‌رود باعث شده تا در افکار عمومی جهان اسلام و بسیاری از کشورهای عربی سعودی‌ها جایگاهی نداشته باشند. اختلاف نظر در سطح شاهزاده‌ها و تلاش بن سلمان برای قبضه کردن کامل قدرت و تغییراتی که در سطوح نیروهای امنیتی و نظامی و همچنین یک‌پارچه شدن قدرت در دستان او صورت گرفته باعث شده تا راس هرم قدرت در این کشور خود را نیازمند به یک خودنمایی و بازسازی و ارائه وضعیتی آرام و کنترل‌شده از داخل به کشورهای اسلامی ببیند. البته در حوزه داخلی حرف‌ بسیار است.

?اما در حوزه منطقه‌ای، سعودی‌ها باز هم وضعیت خوبی ندارند. تجاوز نظامی به یمن که سومین ماه از پنجمین سال خود را می‌گذراند باعث شده تا آنها به شدت دچار نوعی اضمحلال در منابع مالی و انسانی شوند. ناتوانی در رسیدن به اهداف تعریف‌شده در یمن، درگیری با ایران، اختلاف‌نظر با قطر و تحریم این کشور که باعث شده تا شبکه الجزیره پدر سعودی‌ها را در بیاورد، تبعات مرگ جمال خاشقجی که باعث شده تا بن‌سلمان همچنان به‌عنوان یک قاتل شناخته شود، دخالت در لیبی، سودان و اختلاف‌ نظر با تونس، الجزایر و حتی مغرب، مشکلات ادامه‌دار با سوریه و ترکیه باعث شده تا سعودی‌ها در مسائل منطقه‌ای هم نیاز به این داشته باشند که خودی نشان دهند.

?در مساله بین‌المللی، با توجه به تحقیرهای صورت گرفته توسط ترامپ علیه سران این کشور، تداوم تبعات مرگ خاشقجی در سطح بین‌الملل، مسائل حقوق‌بشری که باعث فشار نهادهای بین‌المللی شده است و … باعث شده تا آل‌سعود احساس نیاز جدی در این زمینه داشته باشند که به همه نشان دهند اصولا بی‌گناه بوده و مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. برگزاری یک نمایشگاه از تجهیزات به‌زعم آنها «ایرانی» که در یمن به دست آنها افتاده است و همچنین سخنان و مواضع منفعلانه شاه سعودی همه و همه نشان داد که سعودی‌ها کمبود اعتماد به نفس کافی رنج می‌برند. آنها حالا می‌خواهند این کمبودر را با یک نشست در این سطح (که بسیار بسیار نازل بود) جبران کنند و به ساکنان این کشور بگویند که اوضاع خوب است مشکلی وجود ندارد!!

?به عبارت دیگر، مهمترین و اصلی‌ترین دلیل سعودی‌ها در برگزاری این نشست اضطراری، مساله امنیت بود، مساله‌ای که با توجه به حوادث الفجیره و حمله به خط انتقال نفت و حملات متعدد به فرودگاه نجران و ناکامی در شکست دادن مردم یمن روز به روز برای آنها پیچیده‌تر می‌شود. سعودی‌ها پس از حوادث الفجیره و انهدام خط لوله نفت و مساله دکل نفتی اماراتی‌ها به این نتیجه بسیار مشخص رسیدند که نمی‌توانند روی امریکا حساب کنند. این ناامنی به‌ویژه در مساله یمن هزینه‌زا تر بوده، چرا که حملات آنها فقط و فقط منجر به ویرانی این کشور شده و مواضع آنها پذیرشی هم میان افکار عمومی جهان اسلام ندارد. این عوامل باعث شد تا سعودی‌ها برای گرفتن یک بیانیه و عکس یادگاری صدها میلیون دلار هزینه کنند.

?به سخنان رئیس‌جمهور مصر در این نشست با دقت توجه کنید: «نشست اضطراری مکه در سایه تهدیدات خطرناک و بی‌سابقه علیه امنیت ملی عربی به ویژه در منطقه استراتژیک خلیج (فارس) برگزار می‌شود. امنیت منطقه خلیج (فارس) برای مصر پایه اصلی امنیت ملی عرب به شمار می‌رود و همچنین ارتباط قویی با امنیت ملی مصر دارد.» سیسی البته در ضمن سخنان خود بر تلاش برای پاسخگویی به حملات اخیر به نفت‌کش‌های عربستان در بندر فجیره امارات تأکید کرد! مصری‌ها البته در حالی این سخن را گفته‌اند که حاضر به ادامه همراهی با سعودی‌ها در بسیاری از موارد نشده‌اند، اما سیسی با گرفتن چند میلیون دلار شخصی و حمایت اقتصادی دو کلمه باد هوا هم تحویل داد.

?یا به سخنان فرزند حسین گدا (این اصطلاحی بود که اسدالله علم وزیر دربار پهلوی دوم برای شاه اردن به کار می‌برد) توجه کنید: «امنیت کشورهای منطقه خلیج (فارس) پایه تصلی ثبات در منطقه به شمار می‌رود و مقابله با چالش‌های موجود مستلزم متحد کردن تلاش‌ها و هماهنگی مواضع ماست.» عبدالله اردنی با یک تیر دو نشان زده است، نخست آنکه با سعودی‌ها یک هم‌نوایی کرده و نکته بعد بر این مساله تاکید داشته که برای رسیدن به مساله اختلاف‌نظر بسیار شدید است و با رویکرد فعلی سعودی‌ها نمی‌شود به نتیجه رسید. البته این را در نظر داشته باشید که روابط اردن و مراکش در چند ماه گذشته با سعودی‌ها شکرآب شده است.

?این بیانیه، هیچ خروجی برای سعودی‌ها نخواهد داشت. در طول 40 سال گذشته آنها بیانیه‌های متعددی را در شورای مرحوم همکاری خلیج‌فارس، اتحادیه عرب، اتحادیه پادشاهان عرب (شورای همکاری +اردن و مغرب) و حتی همین سازمان همکاری اسلامی گرفته‌اند. با این حال این بیانیه‌ها هیچ گرهی از مشکلات معمول سعودی‌ها باز نکرده، چرا که این گره‌ها در برخی موارد گذشته طولانی دارند و به سادگی قابل حل و فصل نیست. حتی برگزاری این نشست در شهر مقدس مکه که نهایت فلاکت سعودی‌ها را در سوءاستفاده از اماکن مذهبی مسلمانان را نشان می‌دهد، نکته دیگری است که باید آن را مورد توجه قرار داد!

? بیانیه پایانی را داشته باشید: « ادامه حمایت ایران از حوثی‌ها محکوم است. دخالت‌های ایران در امور داخلی بحرین و حمایت از تروریسم و آموزش تروریست‌ها با هدف دامن زدن به موضوعات طایفه‌ای و بی‌ثبات کردن بحرین محکوم است. ادامه اشغال جزایر سه‌گانه از سوی ایران محکوم است و از اقدامات امارات برای بازپس‌گیری این جزایر حمایت می‌شود. حصر شبکه‌های مورد حمایت ایران بر روی ماهواره‌های عربی ادامه می‌یابد. تلاش‌های دیپلماتیک میان کشورهای عربی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با اقدامات ایران که امنیت و صلح منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد، تشدید می‌شود. جامعه بین‌المللی باید موضع قاطعی در قبال ایران و فعالیت بی‌ثبات کننده آن در منطقه به عمل آورد و در برابر تلاش‌های تهدیدکننده امنیت انرژی، آزادی و سلامت تأسیسات دریایی در خلیج فارس و آبراه‌های دیگر بایستد. دخالت ایران در سوریه و تبعات خطرناکی که بر آینده سوریه و حاکمیت و امنیت و استقلال و وحدت آن دارد، محکوم است. این قبیل دخالت به نفع تلاش‌های حل بحران سوریه بر اساس ژنو یک و قطعنامه‌های مربوطه نیست.»

?حقیقت را بخواهید من در بسیاری از این موارد حرفی ندارم و شما خودتان می‌خواهید قضاوت کنید. در حالی که سوری‌ها در این نشست حضور نداشتند، سعودی‌ها در مکه نشسته و برای این کشور نسخه پیچیده‌اند. جالب این است که وزارت خارجه سوریه پس از صدور این بیانیه، تاکید کرد که ایران برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور دارد و سعودی‌ها باید دست از حمایت از گروهک‌های تروریستی و دخالت در این کشور بردارند. بیانیه پایانی به قشنگی نشان می‌دهد ایران که 40 سال است در محاصره و یک سال است که در بدترین تحریمی که ممکن است علیه یک کشور صورت بگیرد، قرار دارد کجا قرار داشته و سعودی‌ها که در این 40 سال دو هزار میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی‌شان شده، کجای ماجرا قرار دارند.

?واقعیت این است که در بیانیه پایانی هیچ یادی از مشکلات عدیده جهان اسلام و حتی موضوع فلسطین نشد. این مساله نشان از بیچارگی و دستپاچگی سعودی‌ها و همراه اماراتی‌شان دارد. افزایش اعتماد به نفس کاذب پس از این بیانیه را می‌توان در مطلب آن مقام اماراتی مشاهده کرد که چند شرط برای مذاکره با ایران گذاشته بود! یکی نیست به این بدبخت بگوید دکل‌تان را پس گرفته‌اید که دنبال مسائل دیگر هستید؟ نشست مکه، عیان کردن ضعف، سستی و شکست سعودی‌ها بود و به همان اندک مقامات حاضر سایر کشورها ثابت کرد که طرف قدرتمندتر و پیروز چه کسی است. سعودی‌ها باید متوجه شده باشند که همین کشورها هم در روز واقعه حاضر نیستند از ریاض کوچک‌ترین حمایتی کنند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.