نگاهی مختصر به زندگی ? صحابی وفادار پیامبر

? نگاهی مختصر به زندگی صحابی وفادار پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) ، حذيفة بن يمان

? نهمین هفته ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا با گرامیداشت یاد صحابی وفادار پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) ، حذيفة بن يمان برگزار گردید .

? نگاهی مختصر به زندگی  صحابی وفادار پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) ، حذيفة بن يمان

???

? سيره نويسان او را به بزرگي ياد می‌کنند و با القابی چون : «صاحب سرّ رسول الله»، «من کبار اصحاب رسول الله»، «اعلم الناس بالمنافقين» او را ستوده اند. حذيفه دارای فضيلتهاي زيادی است. وی از جمله هفت نفری است که بر پیکر مطهرحضرت فاطمه (عليها السلام) نماز خواندند.

? حذيفه در جنگ بدر، هنگامی که ديد پدرش توسط مسلمانان به اشتباه به شهادت رسيد، برای مسلمانان طلب مغفرت کرد. خبر شهادت پدر او که به پیامبر اکرم رسيد، حضرت دستور داد ديه او را از بيت المال به پسرش حذيفه دادند. حذيفه آن را گرفت و ميان مسلمانان تقسيم کرد.

حذيفه همراه سعد بن عباده، از پيامبر محافظت مي کرد تا اينکه اين آيه قرآن نازل شد; “وَ اللهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ..” پيامبر آنها را مرخص کرد و فرمود : «خدا مرا از خطر مردم حفظ می‌کند.»

هنگامی که سپاه اسلام از جنگ تبوک بر می‌گشت، گروهي از منافقان، طرح ترور پيامبر را ريختند. جبرئيل توطئه آنان را به پيامبر خبر داد.. بعد از اين واقعه، پیامبر اسامی آن منافقان را به حذیفه گفت و حذیفه به عنوان‌منافق شناس مشهور شد. بعدها اگر کسی اسامي منافقان را از او می‌پرسيد، جواب نمی‌داد ولی اگر کسی فوت می‌کرد و ايمان و نفاقش معلوم نبود و حذيفه بر پيکرش نماز نمی‌خواند، نفاقش آشکار میشد.

? حذيفه روايات زيادي از پيامبر اکرم نقل کرده است که مشهورترین آنها این دو روایت است :

«ضَرْبَةُ عَلِيٍّ يَوْمَ الْخَنْدَق، أَفْضَل مِنْ أَعْمال اُمَّتي إلي يَومِ الْقِيامَة».

«أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا وَ لا تُؤْتَي الْبُيُوتُ إِلاَّ مِنْ أَبْوَابِهَا».

▪️ وفات :


حذيفه در اوايل خلافت امام علی (علیه السلام) فرماندار مدائن بود و به مريضی سختي مبتلا شد. دستور داد، برايش کفن بخرند. پارچه ای از حلّه برايش تهيه کردند. حذيفه قبول نکرد و گفت: نمی‌خواهم، فقط دو لباس سفيد برايم بخريد و سرانجام با همان بیماری از دنيا رفت، با قرائت فاتحه ای روح این صحابی با بصیرت را شاد کنیم.

⬅️ شرح تصویر و عکس تشییع : در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، پیکرهای مطهر حذیفه بن یمان و عبدالله بن جابر انصاری بدلیل طغیان آب رودخانه دجله که باعث تخریب قبور مطهر گردید، به فتوای مرجع تقلید شیعیان جهان در آن زمان، آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی به جوار مرقد سلمان فارسی منتقل گردید.
لازم به ذکر است علیرغم سپری شدن حدود ۱۳۰۰ سال از وفات این دو شخصیت بزرگ، پیکرهای مطهر کاملا سالم بود. در بالای تصویر طاق کسری دیده میشود.

? @samtekhoda3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.