? شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان

? شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان

? پیامبر اسلام (ص) فرمودند:
ای مسلمانان آگاه باشید چه بسیارند کسانی که از شب‌زنده‌داری و #عبادت شبانه جز رنج بیداری در شب بهره‌ای دیگر ندارند و بسیارند کسانی که از روزه جز تحمل گرسنگی و تشنگی بهره دیگری ندارند.

? لازم است که #انسان به کیفیت #روزه و عبادت خود در این ماه توجه کامل داشته باشد تا از این ماه بهره کامل ببرد.

? حضرت رسول اکرم (ص) در ادعیه هر روز این ماه، از خداوند درخواست‌هایی دارند که موجب تعالی عبادت و #بندگی در این ماه است.

✅ خواسته‌های روز اول ماه مبارک رمضان

1️⃣ از روزه‌داران واقعی باشد.
2️⃣ از شب زنده‌داران حقیقی باشد.
3️⃣ از خواب #غفلت بیدار شود.
4️⃣ #گناهان بخشیده شود.
5️⃣ #گذشت و #بخشش خداوند شامل حال او شود.

✳️ «اللّهُمَّ اجْعَلْ صِيامِى فِيهِ صِيامَ الصَّائِمِينَ»

? #روزه_حقیقی روزه‌ای است که ثمره آن فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نباشد بلکه انسان زبان را از #دروغ نگه دارد، چشم را از دیدن هر چه #حرام است بپوشاند، دعوا و منازعه را ترک نماید، #حسادت ننماید، #غیبت نکند، غضبناک نباشد، ترک دشمنی نماید، آزار و اذیت دیگران نکند و در کارهای #خیر و عبادی و نوافل سستی ننماید تا روزه‌اش وسیله قرب به سوی خدا باشد.

✳️ «وَقِيامِى فِيهِ قِيامَ الْقائِمِينَ»

? عبادت مرا #عبادت_واقعی قرار بده و شب زنده‌داریم را شب زنده‌داری حقیقی قرار بده که نتیجه‌اش تحمل بیداری شب نباشد بلکه رسیدن به مقام #عبودیت و بندگی خدا باشد که اگر اینطور شود، به #هدف_خلقت رسیده‌ایم.
? سوره ذاریات آیه ۵۶ می‌فرماید: جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم.

? در فرمایش امام صادق (ع) به #عنوان_بصری برای مقام عبودیت ۳ علامت آمده است. یکی از آن‌ها این است که #بنده، خود را مالک چیزی نداند. بندگانی که در مرحله عبودیت خداوند هستند، به #دنیا رغبتی ندارند و دنیا را مانند زندان می‌دانند (الدُنیا سِجْنُ المُؤمِن).

? وقتی رغبت دنیا از قلبشان خارج شد، خداوند نوری را در #قلب آن‌ها جایگزین می‌کند که از هر #عمل خلاف رضای خدا تنفر داشته و از #باطل گریزان باشند.

✳️ «وَنَبِّهْنِى فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِينَ»

? در منطق #اهل_ایمان، همه انسان‌ها در حال سیر و سفر به‌سوی حضرت حق هستند.
? در سوره انشقاق آیه ۶ می‌فرماید: ای انسان، یقیناً تو با کوشش و تلاشی سخت به سوی پروردگارت در حرکتی، پس او را [در حالی که مقام فرمانروایی مطلق و حکومت بر همه چیز ویژه اوست و هیچ حکومتی در برابرش وجود ندارد] دیدار می کنی.

? انسان در حال سفر، هرچند سفر مادی باید در حالت بیداری و توجه کامل باشد تا به طرف مقصد حرکت کند. زاد و توشه مناسب بردارد، مرکب مناسبِ راه را داشته باشد، موانع راه را بداند.
بدیهی است که با حالت خواب‌آلودگی و بی‌توجهی و غفلت، سفرهای مادی سرانجام ندارد، چه رسد به سفر معنوی به سوی حق. به خاطر همین #اهل_معرفت، اولین مقام #سلوک را یقظه (بیداری و توجه) می‌دانند و مقابل این حالت غفلت است و بی‌خبری.

? در قرآن کریم غفلت از منکرات شمرده شده است.
? سوره اعراف آیه ۲۰۵ می‌فرماید: و هرگز از غافلان مباش.

⭕️ باید از غفلت دور بود. انسان غافل مانند کرم ابریشم دورِ خودش را در این دنیا می‌تند و گرفتار آن می‌شود و دیگر از زندان دنیا خلاص نمی‌شود. اگر از این پیله‌ای که خود درست کرده است رها نشود، از بین می‌رود، بدون اینکه به نتیجه‌ای برسد که برای آن خلق شده است.

✳️ «وَهَبْ لِى جُرْمِى فِيهِ يَا إِلهَ الْعالَمِينَ»

? انسان سالک وقتی از غفلت و بی‌خبری دور شد متوجه می‌شود که برای رسیدن به مقصد و مقصود نیاز به یک شستشوی باطنی دارد و آن پاک شدن از گناهان است پس درخواست بخشش می‌کند.

✳️ «وَاعْفُ عَنِّى يَا عافِياً عَنِ الْمُجْرِمِينَ»

? سوره آل‌عمران آیه ۱۳۵ می‌فرماید: و آنان که چون کار زشتی مرتکب شوند یا بر خود #ستم ورزند، خدا را یاد کنند و برای گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟

? انسان نیاز به طهارت و پاکی باطن دارد و این پاکی یا از #گناه است یا از #ظلم به خویش است.
⭕️ بر خویشتن ظلم کرده‌اند که چرا درون را از رذائل پاک نکردند، چرا درون را به فضائل آراسته ننموده‌اند، چرا نور خدا در وجودشان جلوه‌گر نیست.

? بنابراین هم از ارتکاب معاصی طلب بخشش باید کرد و هم از ظلم بر خویش و این با دو عبارت از خداوند خواسته شده است:

✳️ «یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ»

___________________
? حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.