✅ رباخوار را چرا قرآن #دیوانه می ‌داند؟

✅ رباخوار را چرا قرآن #دیوانه می ‌داند؟

? آیت الله جوادی آملی

? اینها سالیان متمادی درس خواندند، کیفیت سود، کیفیت درآمد، کیفیت وام دادن، کیفیت وام گرفتن، سال‌ها درس خواندند و لیسانس و فوق لیسانس، دکترا تا شده متخصص فنّ بانکداری ربوی! چرا قرآن اینها را دیوانه می ‌داند؟ یک وقت است می ‌گویند اینها جاهل است، نه! عالم هستند.

? در سوره مبارکه «بقره» چرا اینها را دیوانه می ‌داند؟ ﴿الَّذِینَ یأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ یقُومُونَ إِلاَّ كَمَا یقُومُ الَّذِی یتَخَبَّطُهُ الشَّیطَانُ مِنَ الْمَسِّ﴾، این مخبّطانه دارد زندگی می‌ کند. حرف خدا و پیغمبر و همه را گذاشته زمین، دنبال سود است. این شنیده، مکرّر هم شنیده که دین می‌گوید ربا #حرام است. چرا عمل نمی‌ کند؟ چون عاقل نیست، نه چون عالم نیست. این خبطش و این جنونش در قیامت ظهور می ‌کند. نه اینکه کسی را خدا در قیامت دیوانه کند. جنون دنیایی در قیامت #ظهور می‌کند. ﴿لاَ یقُومُونَ إِلاَّ كَمَا یقُومُ الَّذِی یتَخَبَّطُهُ الشَّیطَانُ﴾، «مخبّط»؛ یعنی دیوانه. ﴿ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیعُ مِثْلُ الرِّبا﴾،[1] ﴿قالُوا﴾؛ یعنی «اعتقدوا»، وگرنه می ‌داند که همه می‌ گویند ربا با بیع فرق می‌ کند.

? آنهایی که باور دارند #قرض_الحسنه را و #تولید را و #اشتغال را و رعایت جامعه را و کار برای جوان‌های بیکار را، خدا می ‌فرماید که اینها درست است که کار خیر می‌ کنند؛ اما اینها باید بدانند کار خیر برای دیگری نمی ‌کنند، کار برای خودشان می‌ کنند.

[1]. سوره بقره، آیه ۲۷۵

? صندوق #قرض_الحسنه اسراء:
http://sq.esra.ir

? سوره مبارکه قلم جلسه ۴

https://t.me/a_javadiamoli_esra/8259

استاد حسن عباسی
? @Hasanabbasi_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.