آيه شماره 90 از سوره مبارکه نحل
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
همانا خداوند (مردم را) به عدل و احسان و دادن (حق) خويشاوندان، فرمان مىدهد و از كارهاى زشت و ناپسند و تجاوز، نهى مىفرمايد او شما را موعظه مىكند باشد كه متذكر شويد.
تفسیر
آيا خداوندى كه انسانها را به عدل و احسان دعوت مىكند، مىشود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه يأمر بالعدل و الاحسان»
عدل واحسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشك، دلها را التيام نمىدهد. «يأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب واحسان، مقدار مستحبّ است)
در احسان، رسيدگى به بستگان و صلهرحم اولويّت دارد. «الاحسان و ايتاء ذىالقربى»
امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «يأمر بالعدل و الاحسان … و ينهى»
امر به معروف و نهى از منكر بايد در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خيرخواهى باشد. «يأمر … ينهى …يعظكم»
آمرين به معروف نبايد از مردم انتظار پذيرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون»
مردم فطرتاً به عدل واحسان گرايش دارند واز فحشا ومنكر متنفرّند، ليكن وسوسهها و غرايز موجب غفلت او مىباشند كه بايد با تذكّر آنان را متذكّر نمود. «لعلّكم تذكّرون»
در نهى از منكر بايد ابتدا گناهان رسوا را جلوگيرى كرد، همان گونه كه در امر به معروف بايد ابتدا به واجبات سفارش كرد. «يأمر بالعدل … ينهى عنالفحشاء»
سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «يأمر … ينهى … يعظكم» (فعل مضارع نشانه استمرار است)