فصل 3. بشارت قس بن ساعده

فصل 3. بشارت قس بن ساعده
از جمله كسانى كه به آمدن آن حضرت بشارت داده اند عالم حكيم : قس بن ساعده ايادى است . وى گويد: (1005) ((قس به راستى سوگند ياد مى كند كه خدا را دينى است بهتر از دينى كه شما برآنيد.))
اين قس نخستين كس از مردم جاهليت است كه ايمان به حشر داشت ، و نخستين كسى است كه بر عصا تكيه زد، و گويند ششصد سال زيست و پيامبر ما صلى الله عليه و آله را به نام و نسب مى شناخت و مردم را به خروج آن حضرت بشارت مى داد، و به تقيه عمل مى كرد و مردم را در خلال مواعظ خود به رعايت آن امر مى نمود، و سخنانى مى گفت كه معناى آن بر مردم عوام پوشيده بود و جز خواص معناى آن را درك نمى كردند. پيامبر صلى الله عليه و آله بر او رحمت فرستاد و فرمود: ((او در روز قيامت به صورت يك امت محشور مى شود.))
و ديگر: تبع ملك (پادشاه يمن ) است ، كه بشارت آن حضرت را داده و منتظر خروج او بوده است . امام صادق عليه السلام فرمود: او خبر داده كه از اين سرزمين – يعنى مكه – پيامبرى خروج مى كند كه به يثرب (مدينه ) هجرت مى نمايد.
و گفته است : اما من اگر او را درك كنم خدمتش مى كنم و با او خروج مى نمايم .(1006)
و ديگر: سيف بن ذى يزن است ، كه به عبدالمطلب گفت : ((هرگاه در تهامه جوانى كه خالى در ميان شانه هايش دارد متولد شود به امامت خواهد رسيد و تا روز قيامت پشتوانه شما خواهد بود – سپس گفت – و اينك زمان تولد او فرا رسيده – يا در اين زمان تولد يافته -، نامش محمد است ، پدر و مادرش مى ميرند و جد و عمويش كفالت او را به عهده مى گيرند. آنها مخفيانه او را به دنيا آورده اند، و خداوند آشكارا مبعوثش مى سازد، و از ما يارانى براى او قرار مى دهد، تا دوستانش را به سبب آنان عزت بخشد، و دشمنانش را خوار سازد، به توسط آنان با انبوه مردم مى جنگد و سرزمين هاى خوب و پر رونق را فتح مى كند، بتها را مى شكند و آتشها را خاموش مى كند، خداى رحمن را مى پرستد و شيطان را طرد مى كند، سخنش قاطع و حكمتش عادلانه است ، به كار نيك فرمان مى دهد و خود بدان عمل مى كند، و از ناروا باز مى دارد و آن را نابود مى سازد.(1007)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.