تعریف بهداشت

مشاوره

تعریف بهداشت

بهداشت به معنی نیکو نگاه داشتن، نگاه داری تندرستی است و به دانش پیش گیری از بیماری ها، افزایش طول عمر و افزایش سطح سلامتی در انسان اطلاق می شود.
بهداشت، موافق با فطرت انسانی
انسان فطرتا پاکیزگی و زیبایی را دوست دارد، از لباس زیبا و تمیز و بوی خوش لذت می برد، و در مقابل از آلودگی و پلشتی متنفّر است. از این رو اسلام که به فطرت پاک انسان ارج می نهند، آلودگی ها را نجس شمرده و برای پاک کردن آنها مطهّراتی چون آب، آفتاب، باران و زمین معرفی کرده است.
در روایات اسلامی، آلودگی، عامل فقر و بیماری شناخته و از آن به شیطان تعبیر شده است. در حدیث می خوانیم: «لباس نظیف بپوشید که اندوه را برطرف می کند».
اسلام، دین پاکی و پاکیزگی
اسلام، دین جامعی است که در احکام نورانی اش به تمام ابعاد وجود انسان توجه شده است و نه تنها درباره مسائل مهمی چون توحید، معاد، سیاست و اقتصاد، بلکه در مسائل بسیار ساده و عادی زندگی هم دقت هایی شگرف دارد. اسلام، رعایت بهداشت، حفظ نظافت، خودداری از افراط و تفریط در خوردنی ها و نوشیدنی ها، و ترک مشروبات و مخدرات را، سفارش کرده است. زیربنای استواری که دستورهای بهداشتی اسلام دارد در هیچ کدام از ادیان دیگر یافت نمی شود.
آموزه های بهداشتی قرآن
قرآن که کتاب هدایت بشر و گنجینه بزرگ معارف الهی است علاوه بر نسخه های اعجازبخش انسان سازی، سرشار از مطالب علمی و حتی آموزه های بهداشتی است. برای نمونه این آیات را مرور می کنیم:
1.«کلوا واشربوا ولا تسرفوا؛ بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید» که اشاره به بهداشت معده دارد.
2.. در آیه 125 سوره بقره خداوند به حضرت ابراهیم و فرزندش اسماعیل امر می کند که «خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید». این آیه، نشان دهنده اهمیت طهارت و بهداشت اماکن است.
3.«فلینظر الانسان الی طعامه»؛ از این آیه می توان اهمیت بهداشت مواد غذایی را، هم در جنبه روانی و هم در جنبه جسمانی، به خوبی دریافت.


حوزه دات نت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.