عید و شادی

عید و شادی

سوال: همان طور که مستحضرید یکی از سنت های ملی ملت ایران برپایی عید نوروز است که پیرایه هایی نیز برای آن قرار داده شده که از جمله مراسم چهارشنبه سوری و سیزده بدر است که در طول سال های اخیر برپایی این مراسم ها علاوه بر به جا گذاشتن تلفات و خسارات جانی و مالی، موجب هتک حرمت مسائل شرعی شده و به ویژه در روز سیزده بدر در صحراها و بیابان ها برخی علاوه بر اختلاط محرم و نامحرم به رقص و پایکوبی و انجام برخی محرمات دیگر می پردازدند. از آنجایی که متاسفانه روز به روز این گونه سنت ها در حال رواج است خواهشمند است نظر مبارک را در مورد این عید پیرایه های آن بیان فرمائید تا متدینین وظیفه خود را در قبال آن بدانند قبلا از ارائه طریق حضرتعالی سپاسگزارم.
حضرت آیة الله خامنه ای:
در اصل عید و عید گرفتن اشکالی نیست ولی باید از کارهای حرام احتراز شود.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:
رقص و اختلاط محرم و نامحرم در هر روز و هر جا حرام است خواه در عید نوروز باشد یا سیزده یا غیر اینها و همچنین هر عملی که موجب هتک حرمت اسلام باشد و همچنین آتش بازی در چهارشنبه سوری و یا هر وقت دیگر، و شخص مسلمان باید اسلام را بر همه شوون و مراسم مقدم بدارد و آنچه که ایرانیان قبل از اسلام به عناوین مذکوره بنام مراسم ملی و غیره انجام می داده اند محکوم اسلام است و اسلام بر آن خط بطلان کشیده کسی که مجددا بخواهد تحت هر نامی و عنوانی آن را احیاء کند برخلاف وظیفه اسلامی خود عمل کرده است.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی:
عید نوروز مراسم و جنبه های مثبتی دارد مانند پاک سازی منازل و صله رحم و دید و بازدید و امثال اینها که از نظر شرع مقدس اسلام خوب است ولی از مراسم خرافی مانند شب چهارشنیه سوری و سیزده بدر سزاوار است اجتناب شود.
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:
عید فی حد نفسه مانعی ندارد ولی انجام محرمات شرعی در هیچ حال و تحت هیچ عنوان جایز نیست و مسلمانان و مؤمنان باید از کار حرام همواره اجتناب کنند و در این گونه موارد نهی از منکر کنند.
حضرت آیة الله تبریزی:
فعل حرام حرام است و فعل حلال حلال است چه در عید نوروز و چه در غیر آن و تکلیف دیگران است که در این موارد امر به معروف و نهی از منکر کنند. [1]

پی نوشت :
[1] سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع ، ج1، ص159.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.