اعمال عيد نوروز:

اعمال عيد نوروز:

مرحوم «علاّمه مجلسى» در كتاب «زادالمعاد» آورده است كه امام صادق(عليه السلام) براى نوروز، اعمالى را به معلّى بن خنيس آموخت و به او فرمود: چون روز نوروز شود، غسل كن و بهترين لباس‌های خود را بپوش و خود را كاملاً خوشبو كن (و اگر توانستى) آن روز را روزه بدار و پس از نمازهاى ظهر و عصر و انجام نافله‌های آن، چهار ركعت نماز بخوان (هر دو ركعت به يك سلام) و در ركعت اوّل بعد از سوره حمد، ده مرتبه سوره إنّا أنزلناه را بخوان و در ركعت دوم بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره قُل يا أيّها الكافرون را; در ركعت سوم بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره قل هو الله را بخوان و در ركعت چهارم بعد از سوره حمد، ده مرتبه سوره‌های قُل أعوذ به رب الْفَلَق و قُل أعُوذ به رب النّاس را بخوان. بعد از نماز به سجده شكر برو، و اين دعا را بخوان:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد الاَْوْصِيآءِ الْمَرْضِيِّينَ، وَعَلى جَمِيعِ اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ به افضل صَلَواتِكَ، وَبارِكْ عَلَيْهِمْ به افضل بَرَكاتِكَ، وَصَلِّ عَلى اَرْواحِهِمْ وَاَجْسادِهِمْ، اَللّـهُمَّ بارِكْ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَبارِكْ لَنا فى يَوْمِنا هذَا، اَلَّذى فَضَّلْتَهُ وَكَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ، اَللّـهُمَّ بارِكْ لى فيـما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ، حَتّى لا اَشْكُرَ اَحَداً غَيْرَكَ، وَوَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقِى، يا ذَا الْجَلالِ وَالاِْكْرامِ، اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّى فَلا يَغيبَنَّ عَنّى عَوْنُكَ وَحِفْظُكَ، وَما فَقَدْتُ مِنْ شَىْء، فَلا تُفْقِدْنِى عَوْنَكَ عَلَيْهِ، حَتّى لا اَتَكَلَّفَ ما لا اَحْتاجُ اِلَيْهِ، يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ.
خدايا درود فرست بر محمّد و آل محمّد آن اوصياى پسنديده و بر همه پيمبران و رسولانت به بهترين درودها و بركت ده بر ايشان به بهترين برکت‌هایت و درود فرست بر ارواح و اجسادشان خدايا بركت ده بر محمّد و آل محمّد و بركت ده به ما در اين روز كه آن را برترى داده و گراميش كرده و شرافتش دادى و مقامش را بزرگ كردى خدايا بركت ده به من در آنچه به من تفضل کرده‌ای بد انسان كه هيچ كس را جز تو سپاس نگذارم و روزيم را وسيع گردان اى صاحب جلالت و بزرگوارى خدايا هر چه از من پنهان شده مبادا كمك و نگهدارى تو از من پنهان شود و هر چه را گم کرده‌ام مبادا يارى خويش را بر آن از من گم كنى تا خود را به زحمت نيندازم درباره آنچه را بدان نيازمند نیستمی صاحب جلالت و بزرگوارى.
همچنين در برخى از كتب شده است كه در وقت تحويل سال اين دعا را كه مضمون خوب و سازنده‌ای دارد، بخوانند:
يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَْبْصارِ، يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ، يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالاَْحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى اَحْسَنِ الْحالِ.
اى كسى كه تحوّل دل‌ها و گردش چشم‌ها در دست توست. اى تدبير كننده شب و روز و اى تغيير دهنده سال وحال; حال ما را به بهترين حال، تغيير ده!
مرحوم «علاّمه مجلسى» می‌افزاید: بعضى روايت کرده‌اند كه اين دعا را نيز، در روز نوروز، به عدد ايّام سال بخواند:
اَللّهُمَّ هذِهِ سَنَةٌ جَديدَةٌ، وانت مَلِكُ قَديم، اَسْألُكَ خَيْرَها وَ خَيْرَ ما فيها، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّها وَ شَرِّ ما فيها، وَ اَسْتَكْفيكَ مَؤُونَتَها وَ شغل‌ها، يا ذَاالْجَلالِ وَ الاِْكْرامِ.
خداوندا! اين سال نوى است و تو سلطان قديمى; از تو خير آن و خير آنچه در آن است رامی‌خواهم و به تو از شرّ آن و شرّ آنچه در آن است، پناه می‌برم و حلّ مشكلات آن را از تو می‌خواهماى ذوالجلال و الاكرام.
البتّه اگر نتواند به اين مقدار بخواند به هر مقدار كه بتواند به قصد قربت مطلقه بخواند، خوب است. همچنين می‌توان دعايى كه در اوّل ماه رمضان نقل شده است را، در اوّل سال شمسى به قصد قربت مطلقه خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.