فصل 4. وحدت نظام عالم

فصل 4. وحدت نظام عالم
8 – دليل ديگر: گفته اند: همان گونه كه پيوند اعضاى يك انسان كه در رشته واحدى به هم پيوسته و هر كدام از ديگرى بهره مند است با همه اختلاف و امتيازى كه ميانشان وجود دارد، دليل بر اين است كه مدبر و نگهدارنده آن از پاشيدگى ، نيرويى واحد و مبداءى يگانه است ، همچنين ارتباط موجودات با يكديگر با پيوند حقيقى و انتظام حكيمانه اى كه ميان آنها برقرار است دليل بر اين است كه آفريننده و مدبر و نگهدارنده پيوند آنها از گسستگى ، يك واحد حقيقى است كه آسمانها و زمين را از زوال پذيرى نگه داشته است ؛

چرا كه اگر با او خداى ديگرى مى بود آفرينش هر كدام از ديگرى ممتاز مى شد؛ و در نتيجه آن ارتباط و پيوستگى مى رفت . و هر كدام بر ديگرى برترى مى جست ؛ (آرى ) خداوند از آنچه مشركان وصف مى كنند منزه است .(106)
از مولايمان امام صادق عليه السلام پرسش شد: دليل بر اينكه خدا يكى است ، چيست ؟ فرمود: اتصال و يگانگى تدبير و كمال آفرينش ؛ چنانكه خداى بزرگ فرموده : لو كان فيهما الهة الا الله لفسدتا (107) ((اگر در آسمان و زمين خدايانى غير خدا مى بود، همانا تباه مى شدند)). (108)
و مولايمان اميرالمؤ منين عليه السلام در سفارشات خود به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود: فرزندم ! بدان كه پروردگار تو را شريكى بود، همانا پيامبران و فرستادگان او نزد تو مى آمدند، و آثار ملك و سلطنت او را مى ديدى ، و كارها و صفات او را مى شناختى . اما او خداى يگانه است همان گونه كه خودش (اين گونه ) خود را وصف نموده ؛ هرگز كسى با او در ملكش تضاد و نزاعى نتواند داشت ، و او زوال نخواهد پذيرفت .(109)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.