فصل 16. قدرت خدا عام است

فصل 16. قدرت خدا عام است
چون اراده خداى سبحان نسبت به مراد، نفس ايجاد است ، از اين رو هرگاه چيزى را اراده كند وجود خواهد يافت ، پس قدرت او عام و شامل هر چيزى است ، اما ممتنع چيزى نيست تا قدرت آن را فراگيرد، از اين رو عدم دخول آنها در حيطه وجود نه نقض عموميت قدرت است و نه نقصى بر خداى سبحان .


در كتاب ((توحيد)) با سندش از مولايمان امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: به اميرمؤ منان عليه السلام عرض شد: آيا پروردگار تو مى داند دنيا را در تخم مرغى بگنجاند بدون آنكه دنيا را كوچك و تخم مرغ را بزرگ كند؟ فرمود: خداى متعال منسوب به عجز نمى شود. ولى چيزى كه تو پرسيدى قابل شدن نيست .(200)
و با سندش از آن حضرت روايت نموده كه فرمود: مردى حضور اميرالمؤ منين عليه السلام آمد و پرسيد: آيا خدا مى توان زمين را در تخم مرغى جاى دهد در حالى كه زمين را كوچك و تخم مرغ را بزرگ نسازد؟ حضرت به او فرمود: واى بر تو، خداوند به عجز توصيف نمى شود، كيست قادرتر از آن كه بتواند زمين را لطيف و كوچك و تخم مرغ را بزرگ نمايد؟!(201)
و با سندش روايت كرده است كه از مولايمان حضرت رضا عليه السلام پرسش شد: آيا پروردگار تو قادر است كه آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آنهاست و در تخم مرغى جاى دهد؟ فرمود: آرى ، در كوچكتر از تخم مرغ هم مى تواند، چنانكه در چشم تو كه كوچكتر از تخم مرغ است قرار داده ، زيرا وقتى چشم بازكنى آسمان و زمين و آنچه ميان آنهاست را مى بينى ، و اگر بخواهد تو را از ديدن آنها نابينا مى سازد.(202)
مؤلف : نظير اين پاسخ از مولايمان امام صادق عليه السلام نيز صادر شده چنانكه در همان كتاب و كتاب ((وافى )) روايت شده است . (203) ولى اين پاسخى جدلى و ساكت كننده است (نه برهانى و حلال مشكل ) كه مناسب فهم پرسش كننده بود و از جايگاه خلافت نبوى پيرو فرمايش خداى سبحان صادر شده كه فرموده است : و جادلهم بالتى هى احسن (204): ((و با آنان به طريق احسن مجادله نما)).
اما پاسخ حق و درست همان پاسخ نخست است كه از مولايمان اميرمؤ منان عليه السلام صادر شده است ، و اختلاف پاسخها تنها به خاطر فهمهاى پرسش كنندگان مى باشد – و علم نزد خداست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.