فصل 15. معناى قدرت و اراده خدا

فصل 15. معناى قدرت و اراده خدا
قدرت خداى متعال عبارت است از اينكه : ذات خداوند ذاتا به گونه اى است كه به خاطر علم او به نظام خير – علمى كه عين ذات اوست – موجودات از او صادر مى شوند. و در معناى قدرت چيزى جز تعين پيدا نمودن فعل به سبب مشيت اعتبار نمى شود، خواه مشيت قابل تغيير باشد يا نه . پس قادر كسى است كه اگر بخواهد انجام مى دهد و اگر نخواهد انجام نمى دهد، خواه خواسته باشد و دائما فعل از او سر زده باشد يا نخواسته و فعل هم انجام نداده باشد. و صحت قضيه شرطيه به اين نيست كه هر دو طرف قضيه صادق باشد، بلكه جايز است كه يكى از طرفين يا هر دو طرف آن كاذب باشد – چنانكه در جاى خودش تحقيق شده است


اراده خداى سبحان نسبت به خودش عبارت از اين است كه : ذات او بذاته ، داعى صدور موجودات از او بر وجه خير و صلاح است به خاطر علمى كه به نظام اصلح و بهتر دارد، پس چون موجودات به او نسبت داده شوند از آن جهت كه صادر از علم او مى باشند، علم خداوند به اين اعتبار ((قدرت )) خواهد برد. و هرگاه موجودات به او نسبت داده شوند از آن جهت كه علم خداوند كافى است در صدور آنها، علم خداوند به اين اعتبار ((اراده )) خواهد بود.
و عدم اراده خداى سبحان نسبت به شرور – با توجه به اينكه علم او به همه چيز احاطه دارد (و شرور هم چيزى هستند پس بايد اراده شده باشند) – با اين مطلب كه اراده خداوند نسبت به خير عين علم اوست منافات ندارد، زيرا كه موقعيت اراده او نسبت به صفت علم عينا مثل موقعيت سمع و بصر است ، و همان طور كه سمع ، سمع است براى هر مسموعى نه براى هر چيز، و بصر، بصر است در مقايسه با هر مبصرى نه براى هر چيز، همچنين است اراده حقه خداوند. بنابراين ذات خداى سبحان علم به هر چيز ممكن ، اراده است براى هر خير ممكن ، سمع است براى هر چيز شنيدنى ، بصر است براى هر چيزى ديدنى ، و قدرت است بر هر چيز مقدورى (كه قابل تعلق قدرت به آن باشد.)
با اينكه شرور نيز بالعرض (نه بالذات ) مورد اراده و قضاى الهى هستند، به اين معنا كه شرور لوازم خيراتى هستند كه بر آنها غالب است هر چند كه ذاتا يعنى از آن جهت كه شرورند مورد اراده واقع نيستند. و شرور از آن جهت كه تابع خيرانند (به اعتبارى ) هم خيراند و هم مراد، همان طور كه معلوم اند، از اين رو از حيطه اراده خارج نمى باشند چنانكه از حيطه علم نيز بيرون نيستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.