فصل 1. شرع راهنماى عقل است

باب پنجم : پاره اى از اوصاف خداوند جل ذكره
ليس كمثله شى ء
(شورى / 11)
((چيزى بمانند او نيست )).
فصل 1. شرع راهنماى عقل است
در قرآن مجيد و احاديث خاندان رسالت عليهم السلام سخنان و عباراتى در وصف خداى سبحان و يگانگى و پيراستگى و بزرگى او وارد شده كه حاوى اسرار و معارف بلندى است كه دست احدى بدان نمى رسد و هيچ كس ‍ بيش از آن نتواند گفت ، به ويژه از مولايمان اميرمؤ منان و سرور موحدان – صلوات الله عليه – چه سخنان حضرتش در توحيد و عدل علاوه بر عجايب بلاغت و غرايب فصاحت ، حاوى اشارات و تنبيهاتى بر اسرار علوم است كه آب سرد هر عطشى و زداينده زنگار هر شبهه اى است .


خواستيم برخى از آنها را در اينجا بياوريم تا مؤ يد گفتارهاى گذشته ما و پشتيبان اصولى باشد كه در بحثهاى قبل بيان داشتيم و نيز طالب را بصيرت و بينش در معرفت خداوند و نشانه هاى او بيفزايد.
بايد دانست كه بخش اعظم آنچه كه عقل ادراك مى كند از انوار شريعت و رموز آن اقتباس گرديده ، بلكه ممكن نيست بيش از آنچه شرايع آورده اند، آورد به ويژه شرع پيامبر ما صلى اللّه عليه و آله كه شريعتى از آن تمامتر و محكمتر وجود ندارد.
در ((كافى )) و ((توحيد)) با سند خود از عاصم بن حميد روايت كرده اند كه : از على ابن الحسين (امام سجاد) عليه السلام درباره توحيد پرسش شد، فرمود: خداى متعال دانست كه در آخرالزمان گروههايى ژرف نگر و عميق به ظهور خواهند پيوست ، از اين رو قل هو الله احد و آيات اول سوره حديد تا عليم بذات الصدور را نازل فرمود، پس هر كه وراى اينها چيزى را بجويد حتما به هلاكت خواهد رسيد. (213)
ما نخست از كلام رسول خدا صلى اللّه عليه و آله كه در كتاب ((توحيد)) روايت شده شروع مى كنيم ، سپس كلام اميرمؤ منان عليه السلام كه در همان كتاب و كتاب ((كافى )) روايت شده ، و پس از آن ساير فرمايشات حضرتش ‍ را كه در ((نهج البلاغه )) منقول است مى آوريم ، بجز مواردى كه از جاهاى ديگر نيز بدان مى افزاييم .
اما كلمات ساير خاندان رسالت عليهم السلام را در فصول متفرقه گذشته در جاهاى خود آورديم ، و نيز برخى از آيات قرآنى را، با اينكه اينها بى نياز از ذكرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.