فصل 2. فرشتگان عقلى

فصل 2. فرشتگان عقلى
گروه ديگر از فرشتگان مقرب عقلى اند، كه خداى بزرگ آنها را واسطه هاى جود و رحمت و حجابهاى جلال و عظمت خويش قرار داده است . اين فرشتگان مبادى و غايات سلسله موجودات و منتهى و نهايت شوق جانهايند. در گذشته به وجود آنها اشاره داشتيم و ياد كرديم كه آن ها نخستين آفريده هاى خدايند و آنان را به اعتبارات مختلف نامهاى چندى است ، و آنان را دو جهت وحدت و كثرت است ، و كثرت آنان در برابر كثرت نوعى آفريده هاست . چنانكه از مولايمان زين العابدين عليه السلام براى ما روايت شده كه : ((در عرش تمثال همه آنچه خدا آفريده است وجود دارد)) (610) و اين حديث تاءويل اين آيه است كه : ((هيچ چيزى نيست مگر آنكه گنجينه هايش نزد ماست )). (611)


و گويا در حديث معراج به ايشان رفته است آنجا كه گفته شده : ((خداى عزيز و جبار، هودجى از نور كه چهل نوع از انواع نور در آن بود بر حضرتش ‍ فرو فرستاد كه در گرد عرش خدا حلقه زده بودند و چشم بينندگان را مى پوشانيدند. يكى زرد بود كه زردى به خاطر آن زرد شده . ديگرى سرخ بود كه سرخى به خاطر آن سرخ شده . ديگرى سفيد بود كه سفيدى به خاطر آن سفيد شده ، و باقى نورها، به تعداد انواع و الوان ديگر بود)).(612)
و همچنين است آنچه از يكى از حكما نقل كرديم كه : ((در وراى اين عالم ، آسمان و زمين ديگرى است …)).
و به سبب تركيب جهات و مشاركت و مناسبت آنها و هيئتهاى نورى و اشعه عقلى آنها چون محبت و لذت ، عزت و ذلت ، قهر و قهرپذيرى ، بى نيازى و نياز و ساير حالات و هيئتها، خداى سبحان از آنها امورى را در اين عالم ، مناسب آنها آفريده است از ترتيبهاى شگفت و نسبتهاى لطيف و نظم بديع در آسمانها و زمين و اجسام و توابع آنها كه در آسمان و زمين وجود دارد. و نيز در عالم نفوس از عجايب روحانى و غرايب جسمانى از قبيل احوال قواى آنها و چگونگى تعلق آنها به بدنها و…، چنانكه در حديث معراج بدان اشاره شده است كه : ((و زردى به خاطر آن زرد شده …)) و امثال آن . خوب بفهم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.