فصل 1. فرشتگان كروبيان مهيمون

مقصد دوم : شناخت فرشتگان
عباد مكرمون لا يسبقونه و هم باءمره يعملون ، يسبحون الليل و النهار لا يفترون . (انبيا /26)
يخافون ربهم من فوقهم و يفعلون ما يؤ مرون . (20 نحل /50)
فرشتگان بندگانى گرامى اند كه در سخن بر خدا پيشى نگيرند و به فرمان او كار مى كنند. شب و روز تسبيح خدا گويند و خسته نشوند. از پروردگار خود كه بر فراز آنهاست بيم دارند و آنچه فرمان يابند انجام مى دهند.
باب اول : فرشتگان مقرب
لن يستنكف المسيح ان يكون عبدا لله و لا الملائكة المقربون . (نساء /172)
((هرگز نه مسيح از اينكه بنده خدا باشد خوددار بود و نه فرشتگان مقرب )).
فصل 1. فرشتگان كروبيان مهيمون
برخى از فرشتگان مقرب ، كروبيان مهيمون (واله و سرگشته )اند كه غرق در درياهاى احديت و سرگشته عظمت پروردگار جهانيان ، و با وجد و سرور در جلال اول اولين ، و شيفته و شيداى ياد نعمتهاى خدا و خاكسار جبروت و كبرياى الهى اند كه از روى شيفتگى و شيدايى در جمال حق ابدى و سرمدى ، هرگز به ذات خويش كه منور به منور حق است توجهى ندارند چه رسد به ديگران ، و گويا در اين حديث به آنها اشارت رفته است كه : ((خداى را فرشتگانى است كه نمى دانند خداوند آدم و فرزندانش را آفريده است )).


محمد بن صفار با سند خود از مولايمان امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه : ((فرشتگان كروبى گروهى از شيعيان ما از نخستين آفريدگانند، خداوند آنان را در پس عرش قرار داده ، اگر نور يكى از آنان بر تمام زمينيان پخش شود همه را كافى است )). سپس فرمود: ((چون موسى عليه السلام از پروردگار خود آن درخواست را نمود (ديدن خداوند)، خداوند يكى از فرشتگان كروبى را فرمود تا خود را به آن كوه بنمود، پس آن را پاره پاره ساخت .)) (609)
مؤلف : نيز خردمندان ميان اين دو حديث منافاتى نيست هر چند كه مراد از حديث اول را فرشتگان كروبى بدانيم ، زيرا شيعه بودن موقوف حديث اول را فرشتگان كروبى بدانيم ، زيرا شيعه بودن موقوف به دانستن آفرينش آدم و فرزندان او نيست ، چنانكه در تفسيرى كه به خواست خدا در آينده از شيعه خواهيم داشت آشكار خواهد شد.

یک دیدگاه

  1. عاااااااااااااااااااااالیییییییییییییییییییی

    مررررررررررسسسسسسسسسسسسسسسسسسییییییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.