فصل 5. شياطين انس و جن

فصل 5. شياطين انس و جن
يكى از حكيمان (676) گويد: نفوس نيك سرشتى كه تجسد يافته اند فرشتگان بالقوه اند و چون از قوه به فعليت در آيند و از اجساد خود جدا شوند فرشتگان بالفعل خواهند شد. همچنين نفوس بدسرشتى كه تجسم يافته اند شياطين بالقوه اند و چون از اجساد خود جدا شوند شياطين بالفعل خواهند شد. و همين نفوس شيطانى هستند كه كسانى را كه قوه و زمينه شيطنت دارند و وسوسه مى كنند تا آن ها را شيطان بالفعل سازند، چنانكه خداى متعال فرموده : ((شياطين انس و جن ، كه براى فريب ديگران سخنان سست آراسته را به يكديگر نهانى مى رسانند)). (677)


شياطين انس همان نفوس متجسد شريره و بدسرشتى هستند كه با اجساد انس پيدا كرده اند، و شياطين جن نفوس شريره اى هستند كه از اجساد جدا شده و از ديده ها پنهانند. داستان وسوسه اين گونه نفوس غير مادى نسبت به نفوس متجسده داستان كسى است كه شهوت طعام و شراب فراوان دارد ولى حرارت قوه هاظمه او ضعيف شده و نمى تواند غذا را درست بپزد و هضم كند، چنين كسى اشتها دارد ولى غذا به او مزه نمى كند بنابراين همه همش اين است كه به غذا و غذاخورندگان بنگرد تا از اين راه لذت ببرد و از درد ممنوعيت از غذا كه به خاطر ضعف آلت هضم و عمل نكردن قوه هاضمه به او دست داده راحت شود. حكم نفوس شريره غير مادى نيز همين است چنانكه در اين آيات به آن اشاره شده است : ((…از شر وسوسه گر پنهان شونده ، همان كه در سينه هاى مردم وسوسه مى كند، از (شيطانهاى ) جن و انس )). (678)
و چون جنسيت و همرنگى سبب پيوند چيزها با يكديگر است ، بنابراين نفوس بشريه اى كه نورانيت ظاهرى دارند، ارواح پاك و نورانى نفوس كاملى كه از بدنها جدا شده و در عالم ملكوت با فرشتگان آن عالم به سر مى برند به آنان مى پيوندند و آنان را بر اعمال خير و نيك يارى مى دهند. همچنين نفوس شريره خبيثه ، ارواح خبيثه نفوس شريره اى كه از بدنها جدا و در آن عالم با شياطين به سر مى برند به آنان مى پيوندند و آنان را بر اعمال شر و گناه و ستم و تجاوز يارى مى دهند. كار گروه اول را الهام و كار گروه دوم را وسوسه گويند.
مؤلف : شاهد اين سخن اين آيه است كه مى فرمايد: ((اى گروه جنيان ، شما انسانهاى بسيارى را به سوى خود كشانديد؛ و دوستان آنان از آدميان گويند: پروردگارا، ما از يكديگر بهره مند شديم و به اجلى كه براى ما مقرر كرده بودى رسيديم ؛ (خداوند) گويد: آتش جايگاه شماست ))(679). و نيز اين آيه : ((آنان و گمراه كنندگان را در دوزخ سرنگون كنند، و نيز همه سپاه ابليس ‍ را.)) (680)
گويند در تورات آمده است : ((بهشتيان پانزده هزار سال در بهشت مى مانند سپس به صورت فرشتگان در مى آيند، و دوزخيان به همين اندازه يا بيشتر در دوزخ مى مانند و سپس به صورت شياطين مى گردند.))
و در انجيل آمده است : ((مردم به صورت فرشتگان محشور مى شوند، نه مى خورند و نه مى نوشند و نه مى خوابند و نه توليد مثل مى كنند)).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.