فصل 6. انواع جن

فصل 6. انواع جن
واژه جن از اجتنان به معناى اختفاء و پوشيده بودن گرفته شده ، زيرا از ديده ها پنهان است ، و از همين رو فرشتگان نيز در اين آيه جن ناميده شده اند: و جعلوا بينه و بين الجنة نسبا (681) ((و ميان او (خدا) و جنيان (فرشتگان پوشيده از نظر) نسبت خويشى برقرار ساختند (و آنان را دختران خدا ناميدند))). و در آيه كان من الجن (682) ((و ابليس از جنيان بود)) شياطين را جن خوانده است .


اجنه اجسام لطيف و نفوذكننده و زنده اى هستند كه داراى نفوس قوى و غالب بر اجساد خودند، و قادر بر كشش و جمع شدن اند و مى توانند خود را به اشكال مختلفى در آورند و در برخى از قالبها به راحتى مى توانند در منافذ نفوذ كنند و كارهاى بسيار سخت و سنگين انجام دهند.
خداوند در داستان سليمان – على نبينا و عليه السلام – مى فرمايد: ((و برخى از جنيان در برابر او به اذن پروردگارش كار مى كردند… براى او هر چه مى خواست از محرابها (يا قصرها) و تنديسها و كاسه هايى به اندازه حوضها و ديگهاى بزرگ ثابت (بر زمين ) مى ساختند.)) (683)
و نيز داراى علوم و ادراكاتى از قبيل علوم و ادراكات وهمى ما و عقليات ابتدايى هستند، خداوند مى فرمايد: ((و آن گاه كه چند تن از جنيان را به سوى تو گسيل داشتيم كه به قرآن گوش فرامى دادند و چون نزد آن حاضر شدند (به يكديگر) گفتند: خاموش باشيد، و چون (قرائت آن ) پايان يافت براى انذار قوم خود به سوى آنان بازگشتند.)) (684)
در ميان آنان مؤ من صالح و كافر سركش وجود دارد. خداوند از زبان آنان مى فرمايد: ((برخى از ما مسلمانند و برخى ستمكار))(685)، ((و ما قرآنى شگفت شنيديم ، كه به راه راست و درست راه مى نمود پس به آنان ايمان آورديم و هرگز به پروردگار خود شرك نمى آوريم … و البته نابخردان ما بر خدا سخنان ناروا مى بستند.)) (686)
مولايمان امام صادق عليه السلام فرمود: ((جن سه گونه است : گروهى با فرشتگان اند، گروهى در هوا پرواز مى كنند و گروهى به صورت سگان و مارها هستند)). اين روايت را در ((كافى )) نقل كرده است .(687)
و از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت است كه : ((خداوند جنيان را سه گونه آفريد: گروهى مارها و عقربها و حشرات زمينى اند، گروهى مانند باد در هوا پراكنده اند، و گروهى (عاقل و دانا هستند كه ) بر آنها حساب و كيفر است .
و انسانها را نيز سه گونه آفريد: گروهى مانند چهارپايانند، خداوند در حق آنان فرموده : ((دل دارند ولى با آنان فهم نمى كنند و چشم دارند ولى با آن نمى بينند…)) (688) گروهى بدنشان بدن آدميان است و روحشان روح شياطين . و گروهى مانند فرشتگان در سايه خدا هستند روزى كه سايه اى جز سايه او نيست .)) (689)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.