فصل 2. رواياتى در كثرت فرشتگان

فصل 2. رواياتى در كثرت فرشتگان
از مولايمان امام صادق عليه السلام روايت است كه : آفريدگانى بيش از فرشتگان وجود ندارد، در هر شبى هفتاد فرشته از آسمان فرود مى آيند و در آن شب به گرد خانه خدا مى گردند و همينگونه است در هر روز. (729)
مردى از آن حضرت پرسيد: ((فرشتگان بيشترند يا آدميزادگان ؟ فرمود: سوگند به آنكه جانم به دست اوست ، فرشتگان خدا در آسمان از مقدار خاكهاى زمين بيشترند، و در آسمان جاى پايى يافت نمى شود مگر آنكه فرشتگانى در آنجا به تسبيح و تقديس خدا مشغولند، و هيچ درخت و شاخه اى در زمين نيست ، جز آنكه فرشته اى بر آن گمارده شده كه هر روز عمل آن را به نزد خداوند مى برد و خدا خود بدان داناتر است ، و هيچ كدام آنها نيست مگر آنكه در هر روز به سبب ولايت ما خاندان به خداوند تقرب مى جويد و براى دوستان ما آمرزش مى طلبد و دشمنان ما را لعنت مى فرستد و از خدا مى خواهد كه هر چه بيشتر عذاب بر آنان فرستد.)) اين حديث را در ((بصائر الدرجات )) آورده است . (730)


و در همان كتاب و كتاب ((كافى )) با سندشان از امام باقر عليه السلام آمده است : به خدا سوگند كه در آسمان هفتاد صنف از فرشتگان هستند كه اگر همه زمين گرد آيند تا يك صف از آن ها را به شمار آورند شمار نتوانند كرد، و همه آنها را به ولايت ما اعتقاد دارند.(731)
و نيز از آن حضرت روايت است كه : در بهشت نهرى است كه جبرئيل عليه السلام در پگاه هر روز در آن فرو مى رود و چون از آن بيرون مى آيد، خود را تكان مى دهد و خداى متعال از هر قطره اى كه از او مى چكد فرشته اى مى آفريند. (732)
و روايت است كه : چون رسول خدا صلى الله عليه و آله به آسمان برده شد در جائى شبيه بازار فرشتگانى را ديد كه رفت و آمد مى كردند، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اينان به كجا مى روند؟ جبرئيل گفت : نمى دانم ، جز اينكه مى دانم از آن روزى كه آفريده شده ام اينان را مى بينم و هر يك را كه قبلا ديده ام ديگر نمى بينم . و سپس از يكى از آنها پرسيدند: چند گاهى است كه آفريده شده اى ؟ گفت : نمى دانم ، جز اينكه مى دانم خداوند در هر چهارصد هزار سالى يك ستاره مى آفريند و از آن روز كه مرا آفريده تا حال چهارصد هزار مرتبه از اين ستاره ها آفريده است . (733)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.