فصل 1. شمار پيامبران و شمار اولواالعزم

باب ششم : در تفاصيل پيامبران و جانشينان عليهم السلام و مسائلى در اين زمينه
تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض ، منهم من كلم الله و رفع بعضهم درجات .
(بقره /253)
((اين رسولان برخى بر برخى ديگر برترى داديم ، خداوند با برخى از ايشان سخن گفت ، و برخى را به درجاتى بالا برد.))
فصل 1. شمار پيامبران و شمار اولواالعزم
بدان كه شمار پيامبران و رسولان و امامان از زمان آدم – على نبينا و عليه السلام – تا خاتم صلى الله عليه و آله با توجه به طبقات آنها يكصد و بيست و چهار هزار بوده است .
برخى علاوه بر نبوت ، رسالت و امامت هم داشته اند، مانند پيامبر ما صلى الله عليه و آله كه خداى (عزوجل ) فرموده : ولكن رسول الله و خاتم النبيين . (924) ((بلكه او فرستاده خدا و خاتم پيامبران است .))
و مانند موسى – على نبينا و عليه السلام – كه خداى متعال درباره او فرموده : و كان رسولا نبيا .(925)
((و او فرستاده و پيامبر بود.))
و مانند ابراهيم – على نبينا و عليه السلام – كه خداى متعال درباره او فرموده : انى جاعلك للناس اماما. (926)
((من تو را امام قرار خواهم داد)).
و پيامبران اولواالعزم از اينان پنج نفرند: نوح ، ابراهيم ، موسى ، عيسى و محمد – صلوات الله عليهم –
معناى اولواالعزم آن است كه در ((كافى )) با سند خود از سماعه از مولايمان امام صادق عليه السلام روايت كرده كه در تفسير اين آيه : فاصبر كما صبر اولواالعزم من الرسل (927) ((پس صبر كن چنانكه پيامبران اولواالعزم صبر كردند)). فرمود: آنان نوح ، ابراهيم ، موسى ، عيسى و محمد – صلوات الله عليهم – بوده اند.
گفتم : چگونه اولواالعزم شده اند؟ فرمود: زيرا نوح به كتاب و شريعتى مبعوث شد، و هر پيامبرى كه پس از نوح آمد كتاب نوح و شريعت و روش ‍ او را پيش گرفت تا ابراهيم عليه السلام صحف و فرمان ترك كتاب نوح را آورد – نه از روى انكار و رد آن -، پس هر پيامبرى كه پس از ابراهيم عليه السلام آمد شريعت و روش و صحف او را پيش گرفت تا موسى عليه السلام تورات و شريعت و روش خودش (و فرمان ترك صحف را آورد، پس هر پيامبرى كه پس از موسى آمد تورات و شريعت و روش او را پيش ‍ گرفت ) (928) تا مسيح عليه السلام انجيل و فرمان ترك شريعت و روش ‍ موسى را آورد، و هر پيامبرى كه پس از مسيح عليه السلام آمد شريعت و روش او را پيش گرفت تا محمد صلى الله عليه و آله قرآن و شريعت و روش ‍ خود را آورد، پس حلال او حلال است تا روز قيامت و حرام او حرام است تا روز قيامت . اينانند پيامبران اولواالعزم عليهم السلام )) (929)
و با سندش از مولايمان امام باقر عليه السلام روايت كرده :
((و آنان از اين رو اولواالعزم ناميده شدند (930) كه خداوند درباره محمد صلى الله عليه و آله و اوصياى پس از او و درباره مهدى و سيره او به آنان سفارش كرده است ، و آنان عزم خود را جزم كردند كه مطلب از همين قرار است و بدان اقرار ورزيدند.)) (931)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.