فصل 5. اخلاق پيامبر صلى الله عليه و آله از زبان على عليه السلام

فصل 5. اخلاق پيامبر صلى الله عليه و آله از زبان على عليه السلام
از اميرمؤ منان عليه السلام روايت است كه در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمود: بخشنده ترين مردم بود، پرسوزترين (با پر حوصله ترين ) مردم بود، راستگوترين مردم بود، از همه مردم وفادارتر، خوشخوتر و از نظر خانوادگى گرامى تر بود، هر كه بى مقدمه او را مى ديد از او مى هراسيد، و هر كه با او آميزش داشت و او را مى شناخت دوستش مى داشت . وصف كننده حضرتش گويد: مانند او را در گذشته و آينده نديده و نخواهم ديد.(1040)
و بر اساس اسلام چيزى از او درخواست نمى شد مگر آنكه مى بخشيد؛ مردى نزد او آمد و از او چيزى خواست و حضرت گله اى را كه ميان دو كوه بود به او بخشيد، وى به سوى قوم خود بازگشت و گفت : اسلام آوريد، زيرا محمد چنان مى بخشد كه ديگر بيم نيازمندى نمى ماند، و هر چه از او مى خواستند ((نه )) نمى گفت .
روز بدر را ياد مى آورم كه ما همگى به پيامبر صلى الله عليه و آله پناهنده بوديم و او از همه ما به دشمن نزديكتر بود، و آن روز از همه سخت تر مى جنگيد.(1041)
هرگاه آتش جنگ گرم مى شد و دو گروه با يكديگر روبرو مى شدند ما به رسول خدا صلى الله عليه و آله پناهنده مى شديم و هيچ كس از آن حضرت به دشمن نزديكتر نبود. (1042)
گويند: مرد دلاور و دلير كسى بود كه هنگام شدت جنگ آن گاه كه نيزه ها و شمشيرها بالا مى رفت جرات كند و به آن حضرت نزديك شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.