حكم شرعي هیپنوتیزم

حكم شرعي هیپنوتیزم

در جواز هیپنوتیزم مراجع اختلاف نظر دارند و باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کنند
امام خمینی: جايز نيست.
آیت الله مکارم شیرازی: براى مقاصد طبّى و مانند آن مانعى ندارد ولى براى كشف امور پنهانى يا خبر از گذشته و آينده و حال جايز نيست.
آیت الله خامنه ای: اگر به منظور غرض عقلايى و با رضايت كسى كه مي‌خواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با كار حرامى هم نباشد اشكال ندارد.
آیت الله گلپایگانی: اگر درمان منحصر به آن باشد، جواز بعيد نيست لكن اثبات انحصار درمان بان بسيار مشكل و بلكه غير ممكن است و در ساير موارد حرام است.
آیت الله نوری همدانی: هيپنوتيزم يک نوع سحر است و حرام است ولي اگر به ضرورت ايجاب مي کند در معالجه مورد استفاده قرار بگيرد به اندازه رفع ضرورت جائز است.
آیت الله تبریزی: بسمه تعالى، چنانچه خوف ضرر بر كسى كه اين عمل با او انجام مى‌گيرد يا شخصى ديگر داده شود جايز نيست، و اللّه العالم.
آیت الله سیستانی: فى نفسه اشكالى ندارد.–هر کاري که به انسان صدمه و ضرر وارد مي کند، حرام است و جايز نمي باشد.
آیت الله فاضل: احتیاط واجب در ترک است.
آیت الله علوی گرگانی: حرام است مگر معالجه متوقف بر آن باشد و يا ضرورتى ايجاب كند. [1]

پی نوشت :
1.سايت گفتگوي ديني، انجمن مشاوره( احكام روان شناختي 2)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.