معرفي کتاب مهار خشم

معرفي کتاب مهار خشم

کتاب مهار خشم به بررسی روان شناختی خشم و مهار آن از دیدگاه اسلام می‌پردازد که از فصل‌های: مفهوم‌شناسی(واژه‌شناسی خشم و واژگان مرتبط)، ماهیت خشم در روان شناسی، ویژگی‌های خشم در روایات، مقابله‌شناختی و خشم مثبت تشکیل شده است. یکی از ابعاد منابع اسلامی(قرآن و حدیث) بُعد روان شناختی آنهاست. این منابع همانگونه که در حوزه‌های فقهی، کلامی، تفسیری و شاخه‌های دیگر دانش اسلامی قابلیت‌های ارزنده‌ای دارند در حوزه دانش روان شناسی نیز شایسته توجه هستند.
با توجه به اهمیت خشم یکی از موضوعاتی که مورد توجه گروه روان شناسی اسلامی پژوهشکده اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث قرار گرفت مسئله خشم بود که مسئولیت علمی این پژوهش را حجت‌الاسلام محمدرضا کیومرثی به عنوان یکی از روان شناسان موفق حوزه علمیه قم بر عهده داشت. هدف از این کتاب، کاربردی‌‌سازی و مفهوم‌سازی جدید درباره موضوع خشم بود و در حقیقت به واکاوی روان شناختی یکی از مهم‌ترین ابعاد و جنبه‌های دین یعنی رابطه انسان با خدا می‌پردازد.
محققان این کتاب، این موضوع را پیگیری می‌کنند که آیا می‌توان با استناد و استفاده از متون اصیل اسلام یعنی قرآن و سنت، به ارائه الگوی نظری در زمینه توضیح و تبیین رابطه انسان با خدا دست پیدا کرد؟
این الگو باید بتواند گستره وسیع انواع ارتباط با خدا و علل آن را با حساسیت کافی نسبت به تغییرپذیری آنها به لحاظ کمی و کیفی توضیح دهد. نظریه مثلث ایمان چنین فرض می‌کند که رابطه انسان با خدا حاصل ترکیب‌های متفاوتی از سه مؤلفه به هم پیوسته دین، امید و محبت است.
کتاب مهار خشم توسط حجت‌الاسلام محمدرضا کیومرثی زیر نظر عباس پسندیده عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تألیف شده و به همت سازمان چاپ و نشر دارالحدیث با قیمت 6 هزار تومان و شمارگان هزار نسخه منتشر شده است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به دفتر مرکزی قم میدان شهدا، خیابان معلم، نمایشگاه دائمی علوم حدیث مراجعه کنند. متن كتاب حاضر در كتابخانه سايت دارالحديث موجود است.
توضيحات
بخش اول : مفهوم شناسی واژه خشم ، ماهیت خشم در روان شناسی و در روایات
بخش دوم: ماهیت خشم، آثار خشم ، عوامل خشم
بخش سوم: مقابله های رفتاری و جسمی
بخش چهارم: آثار کنترل خشم
بخش پنجم: خشم مثبت
متن اين كتاب در كتابخانه حديث نت موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.