آيه شماره 39 از سوره مبارکه آل عمران
نماز در محراب
فَنَادَتْهُ الْمَلآئِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكَ
بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ
پس در حالى كه وى ايستاده [و] در محراب [خود] دعا مىكرد فرشتگان او را ندا دردادند كه خداوند تو را به [ولادت] يحيى كه تصديق كننده [حقانيت] كلمة الله [=عيسى] است و بزرگوار و خويشتندار [=پرهيزنده از آنان] و پيامبرى از شايستگان است مژده مىدهد
دعاى خالصانه از قلب پاك مستجاب مىشود. «دعا زكریّا… فنادته الملائكة»
نماز، در ادیان پیشین نیز بوده است. «یصلى فى المحراب»
مِحراب مسجد، از قداست خاصّى برخوردار است. محل نزول مائده آسمانى؛ «وجد عندها رزقاً» استجابت دعا. «فنادته الملائكة… فى المحراب»
نماز، زمینهى نزول فرشتگان است. «نادته الملائكة و هو یصلّى فى المحراب»
ارادهى خداوند بر هر چیزى غلبه دارد. پیرىِ پدر و عقیمىِ مادر، مانع فرزنددار شدن نیست. «انّ اللّه یبشّرك بیحیى»
گاهى نامگذارى افراد از طرف خداست. «یُبشّرُك بیحیى»
فرزند از نعمتها و بشارتهاى الهى است. «یبشّرك بیحیى»
انبیا یكدیگر را تصدیق مىكنند. «مصدقا بكلمة من اللّه»
حضرت عیسى نشانهاى از قدرت خداست، نه فرزند خدا. «بكلمة من اللّه»
خداوند از آینده هر كس خبر دارد. «سیّداً و حصوراً و نبیّاً»
عفّت و كنترل تمایلات جنسى، مورد ستایش خداوند است. «حصوراً»