آيه شماره 23 از سوره مبارکه الشورى
اجر رسالت « شهادت امام رضا علیه السلام »
ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ
اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند [بدان] مژده داده است بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است
بشارت خداوند بس بزرگ و عظیم است. «روضات الجنّات – ما یشاؤون – فضل كبیر – ذلك الّذى یبشّر اللّه عباده»
نشانه بنده خدا ایمان و عمل صالح است. «عباده الّذین آمنوا و عملوا الصالحات»
رمز دریافت آن همه نعمت و بشارت، بندگى خدا و ایمان و نیكوكارى است. «عباده الّذین آمنوا و عملوا…»
مودت قربى مصداق روشن ایمان و عمل صالح است. «یبشر اللّه عباده الّذین آمنوا و عملوا الصالحات قل لا اسئلكم… الا المودة فى القربى»
درخواست مزد از زبان خود سنگین است، لذا پیامبر مأمور مىشود از طرف خداوند مزد خود را به مردم اعلام كند. «قل لا اسئلكم…»
مودّت بدون معرفت امكان ندارد. (پس مزد رسالت قبل از هر چیز شناخت اهل بیت پیامبر است سپس مودّت آنان) «الاّ المودّة فى القربى»
مودّت بدون اطاعت، ریا و تملّق است. (پس مودّت قربى یعنى اطاعت از آنان) «الاّ المودّة فى القربى»
قربى معصومند. زیرا مودّت گناهكار نمىتواند مزد رسالت قرار گیرد. «الاّ المودّة فى القربى»
مودّتى كه قهراً همراه با معرفت و اطاعت است تنها در اهلبیت مستقر است. (كلمه «فى» رمز آن است كه جایگاه مودّت تنها اهلبیت است.) «فى القربى»
مودّت فى القربى، راهى براى كسب خوبىهاست. «الاّ المودّة فى القربى و مَن یقترف حسنة»
مودّت اهل بیتعلیهم السلام، برجستهترین حسنه است. «المودّة فى القربى و من یقترف حسنة»
مودّت قربى حسنه است. «مَن یقترف حسنة»
مودّت قربى سبب دریافت پاداش بیشتراست. «نزد له فیها حسناً»
دوستى اهل بیت پیامبر، زمینهى دریافت مغفرت است. «الاّ المودّة فى القربى… انّ اللّه غفور»
خداوند قدردان كسانى است كه به وظیفه خود در مودت اهل بیت عمل مىكنند. «انّ اللّه غفور شكور»