اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت

علایم هشدار دهنده خطر اعتیاد به اینترنت :
– از خود بپرسید آیا اشتغال فکری درباره فعالیت های قبلی بر روی اینترنت یا جلسه های بعدی را پیش بینی می کنید؟
– آیا احساس بی قراری ، تغییر خلق ، افسردگی یا بدخلقی در هنگام کاهش دادن یا به کار نبردن اینترنت می کنید؟
– آیا بیشتر از آنچه قصد دارید در اینترنت می مانید؟
– آیا روابط مهم ، شغل ، فرصت های تحصیلی را به خاطر اینترنت به خطر انداخته اید؟
-آیا به اعضای خانواده ، درمانگر یا دیگران برای پنهان کردن میزان استفاده از اینترنت دروغ می گوید؟
– آیا اینترنت را به عنوان شیوهای برای فرار از مشکلات یا تسکین احساس درماندگی، گناه ، اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می دهید؟
وقتی که ما به سؤالات تشخیص اعتیاد به اینترنت جواب مثبت دادیم باید برای پیشگیری راهکارهای زیر را به دقت خوانده و اجرا کنیم :
1 – فهرست 10 فعالیتی که به خاطر استفاده از اینترنت از دست می رود تعیین کنید: وقت همراه با خانواده ، کارهای روزمره ، خواب، تماشای تلویزیون ،وقت با دوستان، ورزش ، رویدادها و مراسم اجتماعی و مذهبی
2- زمان صرف شده را ارزیابی کنید: یادداشت واقعی روزانه ، برای یک هفته به فرد کمک می کند میزان و جهت واقعی وقتی را که مصرف می شود بفهمد. اتاق گپ چند ساعت درهفته وقت صرف می شود و کدام اتاق ها ؛ بازی های تعاملی چند ساعت و در کدام بازی ها ؛ پست الکترونیک چند ساعت و چند نامه فرستاده یا دریافت شده است؛ گروهای خبری چند ساعت و از چه گروهایی ؛ وب گستره جهان و کاربرد های دیگر
3 -تکنیک های مدیریت استفاده از وقت: ایجاد یک فعالیت جایگزین مانند سرگرمی یا فعالیتی که همیشه می خواستید به جای بعضی از ساعت های صرف شده، انجام بدهید. هرچه کار خوشایند دیگری در روز داشته باشید، احتمال کمتری وجود دارد که به اینترنت برگردید . الگوی کاربردی خود را شناسایی کنید : چه روزهایی معمولا وارد اینترنت می شوید؟ چقدر در هر جلسه؟ در کجا معمولاً از رایانه استفاده می کنید؟ برای شکست عادت های خود خلاف آنها را انجام دهید.
4 – بازدارنده های بیرونی پیداکنید: چیزهایی واقعی را که دوست دارید انجام بدهید ، مورد استفاده قرار دهید و آن را به عنوان تشویق کننده ، موقعی که در اینترنت نیستید ، قرار دهید و زمان بندی رفتن به اینترنت را درست قبل از آن قرار دهید. اگر این کار اثر بخش نباشد ، چرا که معمولا از آن چشم پوشی می کنید، از یک ساعت زنگ دار برای موقعی که باید آن را تمام کنید استفاده کنید. آن را چند قدم دورتر از رایانه قرار دهید تا برای قطع کردن صدای آن مجبور شوید از جای خود بلند شوید. [1] پی نوشت :
1. سایت گفت و گو دینی. انجمن مشاوره و تربیت. بخش جوانان و نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.