پيشگيري از وسواس

پيشگيري از وسواس

باد معده
سؤال:اگر در حين وضو يا نماز، شك در خروج باد معده كند، وظيفه اش چيست؟
همه مراجع: نبايد به شك خود اعتنا كند.[1] نکته روان شناختی:
وسواس ریشه در اضطراب دارد. فرد وسواسی که اضطراب دارد همیشه نگران و دلواپس است. این هیجان های منفی و افکار تکراری مزاحم روی بینش و شناخت او اثر می گذارد، بنابراین گرفتار موهوم و گمان می شود درست مانند فردی که در شب از شدت ترس، واقعا در عالم خیال و وهم خود، گویی شبح یا جن یا روح دیده است و براساس همان موهومات و تخیلات خود رفتار می کند. یکی از وهم های رائج در افراد وسواسی توهم خروج باد معده و باطل شدن وضو است. براساس نظر مراجع این افراد نباید به شک و گمان خود اعتنا کنند. مراجع به این افراد می فرمایند: نگران درستی اعمال تان نباشید شما مقلد هستید و نزد خدا می توانید بگویید من مقلد بودم و براساس نظر مرجعم عمل کردم. برهمین اساس مراجع خیال این افراد را راحت کرده اند و فرموده اند: نگران نباشید، قیامت گیر نیستید، ما مسئولیت آن را به عهده می گیریم. بنابراین وسواسی جایز نیست به شک و گمان و یقین خود اعتنا کند. باید معیار رفتارش را عرف قرار دهد. او مانند فرد نابینا باید عمل کند فرد اضطرابی بینش درست نیست عرف متدینان عینک و عصای و الگوی او هستند.[2] **************
تكرار مسح
پرسش: آيا در وضو، مى توان مسح پا را دوبار پشت سر هم (بعد از خشك كردن آن) تكرار كرد؟
همه مراجع: اشكال ندارد؛ ولى بايد از وسوسه اجتناب كرد.[4] پی نوشت :
1.توضيح المسائل مراجع، م 300؛ وحيد، توضيح المسائل،م 306؛ نورى، توضيح المسائل، م 301؛ دفتر: خامنه اى به نق از احكام وضو غسل و تيميم، سيدمجتبي حسيني، ص59.
2. بي خيال درماني(پيشگيري از وسواس، م . ح قديري)، مركز مشاوره مؤسسه امام خميني، در دست چاپ.
3.مكارم، استفتاءات، ج 2، س 67؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 116، دفتر: همه مراجع، به نقل از احكام وضو غسل و تيميم، سيدمجتبي حسيني، ص 37.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.