كتاب «حكمت نامه كودك»

كتاب «حكمت نامه كودك»

كتاب «حكمت نامه كودك» نوشته محمد محمدی ری شهری، از انتشارات دارالحديث قم، دارای سه بخش اصلی: بنياد تربيت كودك، حقوق فرزندان، و وظايف كودك است.
يكی از اساسی ترين اهداف تشكيل خانواده، تربيت نسل صالح است. تربيت و پرورش فرزند به عنوان ميوه زندگی و ثمره ازدواج برای والدين اهميت فوق العاده ای دارد.
دوران كودكی زيربنای شخصيت انسان و بهترين زمان برای تربيت است، امّا سؤال مهم اين است كه تربيت سعادت بخش چيست و شيوه تربيت صحيح كدام است؟ در احاديث معصومين(عليهم السلام) آموزه های حكيمانه ای در اين باره وجود دارد كه می تواند راه گشای خانواده ها و دست اندركاران تربيت كودك باشد.
بخش نخست بنياد تربيت كودك در چهار فصل به مباحثی، همچون: مسؤوليت جامعه اسلامی در سازماندهی خانواده های شايسته، نقش وراثت در خوشبختی فرزند، نقش تغذيه ی پدر و مادر در سلامت و سعادت فرزند و نقش چگونگی انعقاد نطفه در آينده فرزند از زبان پيشوايان اسلام پرداخته است.
بخش دوم به حقوق نوزاد اختصاص دارد. اين بخش در شش فصل به موضوعات: حقوق نوزاد، حقوق كودك شيرخوار، آموزش و پرورش، اخلاق و تربيت، بازی، دعا و … پرداخته است.
بخش سوم بررسی وظايف كودك را بر عهده دارد. مطالب ارايه شده در اين بخش زمينه وظيفه شناسی كودك را فراهم می سازد. اين بخش در چهار فصل، رهنمودهايی را در زمينه وظايف شخصی كودك، وظايف او در برابر پدر و مادر، آموزگار، بزرگ تر از خود و دوستان ارايه می كند.
حكمت نامه كودك سومين مجموعه از سلسله نوشتارهايی است كه با بهره گيری از رهنمودهای حكيمانه قرآن كريم و سخنان نورانی اهل بيت (عليهم السلام) به صورت موضوعی برای استفاده اقشار مختلف جامعه تدوين شده است. متن كتاب حاضر در كتابخانه سايت دارالحديث موجود است.
متن كتاب
http://riqh.ac.ir/n3647-e31628.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.