امام خمينى (ره ) و نماز
امام حتى وقتى از پاريس مى آمدند در هواپيما نماز شب خواندند،من يادم هست قطب نمايشان را مرتب مى گذاشتند ،مى ديدند تكان نمى خورد موضوع را به خلبان گفتيم ، خلبان گفت كه قطب نما در هواپيما كار نمى كند. امام از ايشان پرسيد كه مكه كدام طرف است . نشان دادند،امام به همان طرف مشغول نماز شدند. (18)
آيه 2: سفارش خداوند به نماز جماعت
واقليم االصلوة و اتروا الزكوة و اركعوا مع الراكعين (19)
ترجمه :نماز را بر پا داريد و زكات بدهيد و ركوع كنيد با ركوع كنندگان
تفسير آيه
اين آيه شريفه به نماز جماعت است ، ولى از ميان تمام افعال نماز تنها
((ركوع )) را بيان كرده است و مى گويد: با ركوع كنند گان ركوع كنيد اين تعبير شايد بخاطر آن باشد كه نماز يهود مطلقا داراى ركوع نبود،اين نماز مسلمانان است كه يكى از اركان اصلى ،ركوع محسوب مى شود جالب اينكه نمى گويند نماز بخوانيد بلكه مى گويد( اقيموالصلوة ) ((يعنى نماز را بپا داريد ))يعنى تنها خودتان نماز خوان نباشيد بلكه چنان كنيد كه آئين نماز در جامعه اسلامى بر پا شود مردم با عشق و علاقه به سوى آن بيايند. بعضى از مفسران گفته اند تعبير به (اقيموا) اشاره به اين است كه نماز شما تنها اذكار و اوراد نباشد بلكه آن را بطور كامل بپا داريد كه مهمترين ركن آن توجه قلبى و حضور دل در پيشگاه خدا و تاثير نماز در روح و جان آدمى است . (20) در حقيقت اين سه دستور آيه نخست پيوند فرياد با خالق (نماز) بيان شده و سپس پيوند با مخلوق (زكات ) و سرانجام پيوند دسته جمعى همه
مردم با هم در راه خدا به نماز يعنى (نماز جماعت )