دروغ گفتن فرزندان

 

دروغ گفتن فرزندان

عواملی که در ایجاد انگیزه برای دروغ گفتن فرزندان می شود را بررسی می کنیم:
1. پنهان کردن چیزی
گاهی فرزند ما به خاطر اینکه یک خطایی را مرتکب شده و می داند ما خیلی ناراحت می شویم،آن را از ما پنهان می کند و تصمیم می گیرد که موضوع را مطرح نکند و یا در صورت پرسش شروع به جعل اصل واقعیت می کند تا ما او را توبیخ یا سرزنش نکنیم.
2. ترس از مجازات
مجازاتی را به خاطر لغزش ها تجربه کرده و برای او خیلی خوشایند نیست و دوست ندارد این بار هم به خاطر خطا و لغزش مجازاتی را متحمل شود.
3. نیاز به توجه
برخی از بچه ها متوسل به دروغ می شوند به خاطر اینکه والدین یا خانواده یا دوستان و یا معلم آموزشی خودشان را به خود منعطف و جلب بکنند.
مثلا: به دروغ می گویند من دل درد شدیدی دارم،یا به دوستان خودشان می گویند پدرم قرار است برای دوچرخه و یا فلان اسباب بازی دوست داشتنی را بخرد و…
4. برای رسیدن منافع و اهداف خود
مثلا وقتی پدر قول داده اگر سر کلاس خوب جواب بدهی و معلم از تو راضی باشد برای تو فلان جایزه را من می گیرم.به دروغ متوسل می شود تا به جایزه برسد.
5. حسادت و رقابت
برای اینکه از رقیب خود کم نیاورد،پشت سر او حرف هایی را به دروغ بیان می کند.
و یا برای اینکه پدر و مادر به برادر کوچک خیلی توجه نکنند از باب حسادت به دروغ پشت سر او حرف می زند تا از او ناراحت شوند.
6. انتقام گیری از دیگران
برای اینکه از دوست خود یا از پدر و مادر خود و یا از افراد دیگر که او را اذیت کرده اند، تلافی کند متوسل به دروغ می شود.
7. تشویق و ترغیب غلط از سوی مربیان
رفتارهای ما در شکل گیری شخصیت و رفتار فرزندمان خیلی موثر است،خصوصا کسانی که نقش مربی را دارند باید نهایت دقت را داشته باشند.
وقتی بچه ای که دروغ می گوید و اظهار هم می کند که دروغ گفته و با تشویق ما روبه رو شود،این مساله برای او تبدیل به یک عادت و رفتار خواهد شد.
8. خود نمایی و غرور
به خاطر اینکه غرور خودشان را نشکنند متوسل به دروغ می شوند،مثلا: تعریف می کند که در مدرسه از من درس را پرسیدند و من به دقت جواب دادم و اشکالی را نداشتم ،در حالی که شما بعد تحقیق متوجه می شوید که کاملا دروغ است.
9. بازی های کودکانه و یا تخیل کودکانه
گاهی یک امر تخیلی را به صورت یک امر واقعی و حقیقی مطرح می کند که چه بسا از یک داستان یا از یک فیلم یا کارتونی نشات گرفته است.
10. الگوهای غلط
خود پدر و مادر یکی از الگوهای مهم تربیتی هستند، در صورتی که غفلت شود می تواند انگیزه دروغ گفتن را در رفتار آنها بیشتر کند.
11. احساس فشار و ناراحتی و یا ضعف و ناتوانی
این موارد هم در موقعیت های خاص خودش می تواند در ایجاد انگیزه دروغ گفتن موثر واقع شود.

پی نوشت :
منبع:احمد لقمانی،چگونه فرزندانی با ادب و خوش اخلاق داشته باشیم،ص115-127،انتشارات بهشت بینش،1390

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.