اينترنت، دروغ‏پردازی و روابط عاشقانه

 

اينترنت، دروغ‏پردازی و روابط عاشقانه

یكی از جذّابیت‏های شبكه جهانی اینترنت، به ویژه برای كاربران پروپاقرص آن، وجود كلوپ های گفت‏وگو و چت‏روم‏های ‏اینترنت است؛ امّا اینكه چقدر این كلوپ‏ها كارآیی مفید فرهنگی و علمی داشته‏اند، جای بحث و بررسی دارد. مقاله زیر با طرح بحث نقش كلوپ‏های یاد شده در ایجاد عشق مجازی و روابط جنسی، به موضوع دروغ‏پردازی و شخصيّت‏سازی‏های ‏تصنّعی و نیز فرجام ناخوشایند اكثریت غالب این روابط اشاره هایی دارد.
با مختصر فشاری بر صفحه كلید و به كارگیری ماوس كامپیوتر، این [چهره‏های] مجازی متقلّب، بی‏درنگ به شبكه جهانی‏دروغ‏پردازی (اینترنت)وصل می‏شوند. دنیای اینترنت دنیایی است كه یك زن متأهل 47 ساله و صاحب 3 فرزند، به راحتی‏تغییر چهره داده و خود را به عنوان دختری هفده ساله و پرشور و نشاط جا می‏زند. دنیایی كه در آن، یك محصّل اخراجی و بیكار، تغییر چهره داده و خود را صاحب ‏یك شركت آتیه‏دار و روبه‏ترقّی ‏معرفی ‏می‏كند. عرصه‏ای كه ‏یك زندانی (تعجّب نكنید، دربسیاری از زندان‏ها دسترسی ‏به ‏اینترنت امكان‏پذیر است) می‏تواند با چهره‏ای مبدّل، تبدیل به افسر ویژه‏ای شود كه‏ می‏خواهد از دستبرد زدن به حساب بانكی روی خط شما به وسیله افرادی كه قصد تهدید هم دارند، ممانعت به عمل آورد. دنیایی است كه متجاوزان به عنف و آدم‏ربایان در آن، ولگردی و پَرسه‏زنی کرده و بقیه ‏افراد جادّه صاف كن كه خود را شهروندانی قانونمند تصوّر می‏كنند، ساعت‏ها وقت خود را صرف گفت‏وگو در این فضای‏مجازی می‏كنند، در صورتی كه واقعيّت چیز دیگری است. آنها بر موجی سوار شده‏اند كه به دنبال قربانیان تازه‏ای ‏می‏گردند.
بسیاری از زوج‏ها، دوست دخترها، دوست پسرها و نامزدها (زن و مرد) هستند كه از طریق اتاق‏های گفت‏وگو1 باهم ارتباط برقرار می‏كنند. دسته‏ها و گروه‏هایی به صورت روی خط2 هستند كه افراد مجرّد در زمان‏های مشخّص به آنها پیام ‏فرستاده و متقابلاً پیام دریافت می‏نمایند… و گاهی این ارتباط، ساعت‏ها به طول می‏انجامد. آنها هرگز نمی‏توانند خود را از شبكه آشفته ‏اینترنت رها كنند؛ نمی‏توانند معشوقه‏های جدید كامپیوتری خود را كنار زده یا آنها را مهار كنند، برعكس آنها را برروابط زندگی خود ترجیح می‏دهند.
بسیاری از زنانی كه مورد بی‏مهری شوهرانشان قرار گرفته‏اند، معتقدند: زمانی كه از نزدیك شاهد روابط شوهران خود با معاون ملیح اداره، دوست صمیمی دوره دبیرستان شوهرانشان یا آن خانم صاحب سبك در آرایشگاه بودند، هرگز باورنمی‏كردند كه سیستم كامپیوتر شخصی آنها نیز تبدیل به رقیبی برای روابط عاشقانه با همسرانشان شده باشد.
فرانكی (اسم مستعار وی است) از اهالی «بوستن» می‏گوید: او (شوهرش) همیشه در خانه می‏ماند و من فكر می‏كردم، دلیل‏خاصّی ندارد. ما هر دو در یك خانه زندگی می‏كنیم؛ ولی به ندرت پیش می‏آید كه فرصتی را با هم در یك اتاق صرف گفت‏وگوكنیم. یك شب از روی اتّفاق فراموش كرده بود صفحه مربوط به كنترل ایمیل‏های شخصی خودش را ببندد و من با مراجعه به‏آنها دریافتم كه زن‏های بسیاری با او مكاتبه دارند. تمام آنها را پرینت گرفته و جلوی رویش گذاشتم. در حال حاضر، پی‏گیری كار را به وكیلی سپرده‏ایم و تلاشمان بر این است كه مشكل به زودی مرتفع گردد، ولی اعتماد میان ما خیلی وقت‏است كه از بین رفته و آن كامپیوتر [كذایی] هم مدّتهاست كه بدون مشتری در گوشه‏ای افتاده است.
كیمبرلی یانگ3 روان‏شناس پنسیلوانیایی و نویسنده «گرفتاری در اینترنت» می‏گوید: این گونه مردان، زمانی متوجّه می‏شوندكه زن‏هایشان آنها را در فضای مجازی [اینترنت] تعقیب می‏كرده‏اند كه بسیار دیر شده است.
دكتر یانگ می‏گوید: در بسیاری از موارد، آن چه رخ می‏دهد فقط برقراری رابطه‏ای عاشقانه از نوع صوری و مجازی نیست، یعنی طرفین فقط به تبادل نام اكتفا نمی‏كنند. این افراد ارتباط عاطفی با دوست اینترنتی خود را عمیق‏تر كرده و همین مسئله، جایگزین ابراز محبّت و احساسات، نسبت به همسرانشان در منزل می‏شود و جالب است بدانید، یكی از شایع‏ترین مواردی كه به من رجوع می‏شود، زنی است كه با مردی از طریق اینترنت آشنا شده و با او ارتباط دارد.
بی‏اطّلاعی از ارتباط عاشقانه الكترونیكی، یك هنر است. هر چه شمّ كامپیوتری بیشتر باشد، انسان (چه مرد و چه زن) متقلّب‏تر شده و مسائل بیشتری را از انظار دیگران مخفی نگاه می‏دارد.
ران ورثی4، برنامه‏ریز محتوایی سایت بِلَك پِلَنت لاو5، سایتی كه بیش از دو میلیون آمریكایی سیاه‏پوست‏در آن عضويّت دارند، می‏گوید: بخشی از جاذبه اینترنت، نام و شهرت مستعاری است كه افراد مجرّد و متقلّبان متأهل برای‏خود انتخاب می‏كنند تا به واسطه آن، موفّق به برقراری ارتباط شوند. وی همچنین می‏گوید: ما معمولاً رغبتی به عرضه و معرفی سایت به افراد متأهل نداریم، ولی درصد كمی از اعضای ما متأهل هستند. علّت عمده آن این است كه آنها مایلند خیلی‏ محتاطانه و پاورچین پاورچین قدم بردارند و اینترنت مناسب‏ترین وسیله است. به وسیله اینترنت، شما می‏توانید نحوه معرفی خود را با عكس‏ها، بیوگرافی یا هر چیز دیگری كه دوست داشته باشید، انتخاب كنید. از آنجا كه شما از نام كاربری (اسم مستعار) استفاده می‏كنید نه اسم شخصی خود، بنابراین قادر هستید با افراد دیگری در سایر ایالت‏ها رابطه عاشقانه برقرارنموده و عشوه‏گری نمایید یا حتّی زندگی دومی برای خودتان تشكیل دهید.
كسانی كه متقلّبانه خود را جیمز باند معرفی می‏كنند، اغلب به شیوه‏ای باورنكردنی به دام می‏افتند و قاپیده می‏شوند . متقلّبانی وجود دارند كه به قدر كافی زیرك هستند. آنها هويّت‏های چندگانه‏ای در شبكه، برای خود تعریف نموده یا هم‏زمان در چند سرویس اینترنتی معشوقه‏یاب شركت می‏كنند؛ امّا همسر، دوستان یا اعضای خانواده آنها كه بر امواج [صفحات] اینترنت سوار شده‏اند، با مشاهده عكس آنها به راحتی دستشان را رو می‏كنند. بعضی از زوج‏های مشكوك نیزهستند كه با نگارش بیوگرافی اینترنتی، سعی در به دام انداختن معشوقه‏های علّاف دارند.
سیمس6 ـ مؤسّس ارتباط زنده در اتاق‏های گفت‏وگو در منطقه «شیكاگو» ـ معتقد است، گافِ رایجی كه بسیاری از این متقلّبان‏ مرتكب می‏شوند، قرار ملاقات آنها با كسانی است كه معشوقه‏های مجازی را به خوبی می‏شناسند.
او می‏گوید: این گونه زوج‏ها مدّت‏ها از سایت‏های مخصوص مجرّدها بازدید كرده‏اند، اسامی مستعار مختلفی به كار گرفته ومدّت‏ها با هم ارتباط داشته‏اند. وقتی زمان رودر رو شدن آنها فرا می‏رسد، هر دو متوجّه می‏شوند كه به دنبال فریب یكدیگربوده‏اند و بعد از چند ماه شهوت رانی و نگاه‏های غرض‏آلود به هم، تصمیم می‏گیرند قطع رابطه كنند .
كارشناسان این نوع ارتباط اینترنتی بر این باورند كه تمایل زوج‏های [مجازی] برای برقراری ارتباط دائمی، به چند عامل‏ برمی‏گردد كه اصلی‏ترین آن، علاقه فرد متقلّب به روشن نگه داشتن كوره عشق مجازی الكترونیكی است، آن هم برای همیشه.
دكتر یانگ، روان‏شناس ناحیه «پنسیلوانیا» و نیز مدیر عامل مركز اعتیاد الكترونیكی، دو نوع سناریوی احتمالی را به تصویرمی‏كشد:
سناریوی اوّل: شخص متقلّب [شخصاً] نقش منفی و هدایت شده این شیطنت‏های اینترنتی را در زندگی اش تصدیق می‏كند. دخالت‏هایی كه در بسیاری از موارد، فرجام كار را به مشاوره حقوقی كشانده است.
سناریوی دوم: زوج ناكام تصمیم به كنترل مستقیم و مچ‏گیری از همسرش می‏گیرد. دكتر یانگ چنین توضیح می‏دهد:
این‏همان جایی است كه برخوردهای پرخاشگرایانه شروع می شود. او همچنین معتقد است، موارد خاصّی از این ارتباط های ناپایدار، موجب فرو ریختن حرمت‏ها شده و حتّی ممكن است این ارتباط های عاشقانه زنده الكترونیكی، به قتل نیز منجر شود. به اعتقاد وی اینها فجایع غم‏انگیزی است. افرادی هستند كه در پی این گونه روابط، جان باخته‏اند و این اتّفاق در حالی رخ ‏داده است كه مشغول گفت‏وگوی [عاشقانه] در چت روم7 بوده‏اند، نه در دنیای واقعی.
بعضی متقلّبان ـ كم و بیش سرافكنده ـ وقتی از پشت صفحه نمایش كامپیوتر بلند می‏شوند و در دنیای واقعی قدم می‏زنند، آینده خود را تسخیر شده می‏یابند و در واقع آنچه را كشته‏اند، درو می‏كنند. ترفند رایجی كه بسیاری از این گفت‏وگوكننده‏های متقلّب برای به دام انداختن معشوقه‏های مجازی خود به كار می‏بندند، پست كردن تصاویر قدیمی‏شان‏است. آنها به جای عكس امروزی خود، عكس‏هایی جوان‏تر و بزك كرده‏تر از دوران اوج شادابی و زیبایی خود می‏فرستند. بسیاری از این شخصيّت‏های مجازیِ تحقیر شده و بلندپرواز، بعد از اینكه اسیر حقّه‏های طرف مقابل شدند، زمانی كه ‏معشوقه‏های زیباروی اینترنتی خود را از نزدیك ملاقات می‏كنند، پا به فرار گذاشته و شتابان به سوی خانه‏هایشان ‏می‏گریزند.
باری كوپر8 مدیر ارشد «بِلك وُیسز دات كام»9 می‏گوید: گرچه در ارتباطات زنده اینترنتی، امكان‏فریب‏كاری وجود دارد ـ همان طور كه در دنیای اطراف ما نیز وجود دارد ـ ، امّا تنها نیرویی كه قادر است فقط با مختصر فشاری‏بر صفحه كلید، متقلّبان را سرجایشان بنشاند، زن‏ها یا مردهای تنهایی هستند كه آمادگی قاطی شدن با این جماعت را دارند.
كوپر توصیه می‏كند: اگر می‏خواهید به وسیله اینترنت مونس و همدمی پیدا كنید، همان شبكه اینترنت، امكان جست وجو وتحقیق دقیقی را برای شما فراهم كرده است. ابزارها و امكانات بسیاری كه به حریم خصوصی اشخاص نیز تجاوز نمی‏كند. شما می‏توانید آدرس منزل را كنترل كنید كه درست است یا خیر؟ همچنین شماره تلفن او را چك نموده و ببینید، آیا با آدرس‏ مورد نظر هم خوانی دارد یا خیر؟ مدارك و اطّلاعات فراوانی روی شبكه هست كه قابل استفاده می‏باشد. حتّی آدرس پست‏الكترونیكی نیز قابل كنترل و بررسی است. این كارها باید پیش از شكل گرفتن دوستی‏ها و پیش رفتن مراحل بعدی انجام‏پذیرد .
امّا در مورد كسانی كه بی‏پروا تصمیم دارند با این خاستگاه نیرنگ‏های دیجیتالی (اینترنت) سروكار داشته باشند، باید توجّه کنند كه آتش بسیاری از پرونده‏های طلاق، از طریق ارتباط های عاشقانه اینترنتی برافروخته شده است .
همچنین باید بدانند كه امروزه نرم‏افزارهای جدید و ارزان قیمتی در بازار عرضه می‏شود كه به زوجین این امكان را می‏دهد تادر زمان‏های معيّنی استفاده از صفحه كلید را كنترل نموده، سایت‏های مورد استفاده همسرانشان را دنبال نموده و حتّی ‏نامه‏های عاشقانه‏ای را كه از طریق پست الكترونیكی ارسال شده است، مرور نمایند. متخصّصان كامپیوتر معقتدند كه‏نرم‏افزار تعقیب كننده، بسیار راحت‏تر از آنچه تصوّر می‏شود، نصب شده و به آسانی امكان مچ‏گیری متقلّب را فراهم‏می‏سازد.
سیمز خطر ارتباط از طریق چت10 را این گونه گوشزد می‏كند: زمانی كه به دام بیفتید، تازه به طور دقیق متوجّه می‏شوید كه چند فشار مختصر بر دكمه‏های صفحه كلید چقدر می‏تواند خطر آفرین باشد. متعاقب ارتباط های این چنینی، زندگی با نشاط و تمام سرمایه خود را از دست می‏دهید. روابط عاشقانه اینترنتی به شدّت خطرناك است، چیزی شبیه ‏رانندگی در حال مستی یا رقصیدن بر لبه بام یك ساختمان. ممكن است برای چند دقیقه جان سالم به در ببرید؛ امّا وقتی گیر بیفتید، با گذشت زمان، بیشتر در آن فرو می‏روید.

پی نوشت :
٭ Zondra Hughes
1. Chatroom.
2. Online.
3. Kimberly Young.
4. Ron Worthy.
5. Black – Planet love.
6. Sims.
7. Chatroom.
8. Barry Cooper.
9. Black – Voices.com.
10. Chat.
منبع:www.findarticles.com
به نقل از سیاحت غرب، شماره 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.