تفسیر سوره بقره*

???? ? ? ? ????

*بسم الله الرحمن الرحيم*

*ادامه تفسیر سوره بقره*

?الذین یومنون بالغیب. …..
کسانی که به غیب ایمان می آورند.

چرا گفته شده ایمان می آورند؟چون متقی پیوسته  و پی در پی در حال ایمان آوردن است در یک سطح ثابت نمی ماند.و چون دایره غیب بسیار وسیع است یعنی اگر ما تا آخر عمر در حال تحقیق باشیم باز هم تازه هایی از معارف اسلام برای کشف وجود دارد ،پس متقی همواره در حال افزودن علم و ایمان و تقویت عقاید خود است.

?و یقیمون الصلوة. ….
اقامه و بر پا داشتن نماز ،غیر از نماز خواندن است. این تعبیر میرساند که متقی باید در هر جا که حضور یافت ،آنجا را محیط تقوا و نماز کند و اقامه صلات نماید. نظر دیگر این است که متقی  نماز را با تمام شرایط فقهی و حال معنوی به جا آورد.

?مما رزقنا هم ینفقون…..
از آنچه روزی داده آیم انفاق می کنند.

? سوال…….؟
چرا در اینجا تعبیر (من اموالهم)یعنی از اموال خود نیامده و گفته شده آنچه  به شما روزی داده ایم؟

1 )چون همه مردم دارای مال و ثروت نیستند،پس باید هر کس از هر نعمتی که دارد ،در راه خدا انفاق کند؛خواه مال،یا هر چیز دیگری مثل دانش و هنر و ……
2)چون در اموال مل چیز هایی وجود دارد ،که در زیر مجموعه(رزقنا)قرار نمی گیرد بنا بر این مالی که از راه حرام کسب شده روزی خدا نیست و نمی توان از آن انفاق کرد.

?و الذین یومنون بما انزل الیک…..
نشانه دیگر پرهیز کاران این است که به قرانی که بر تو  نازل شده و کتاب های آسمانی که قبلا نازل گردیده ایمان می آورند . مراد از (ما)در اینجا قرآن است .به دلیل (ک)در الیک؛زیرا مراد از آن رسول اکرم(ص) است.

?و بالاخره هم  یوقنون. …..
و ایشان به آخرت یقین دارند.نکته این است که تنها کسانی به آخرت یقین پیدا می کنند که مراحل ایمان به غیب و کتب آسمانی ،انجام دادن تکالیف نماز و انفاق را پشت سر گذاشته باشند.

? تفاسیر از کتاب تفسیر نسیم حیات
✒️ نویسنده آقای بهرام پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.