نوجوان خسته و بي حوصله

مشاوره

نوجوان خسته و بي حوصله

سوال: من یک نوجوان خسته، ضعیف، بی حوصله هستم. در میان دوستانم خیلی تحقیر و مورد تمسخر قرار می گیرم. لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ:
با سلام و تحیت خدمت شما پرسشگر محترم.
اين حالت مي تواند به خاطر مسائل ذهني مانند اضطراب و استرس و مسائل جسمي مانند اختلالات تروئید و یا کم خونی باشد. تغييرات جسمي و رواني دوران بلوغ نيز ممكن است در اين مشكل مؤثر باشد. اگر دلشوره، تپش قلب، كم شدن حافظه، فكرهاي تكراري، تكرر ادرار، نگراني از روي دادن حواث ناگوار و…داريد با روان شناس باليني مشورت كنيد. نيز براي بررسي مشكل كم خوني و تيروئيد از پزشك متخصص كمك بگيرد.
چند توصيه مهم
1. شناخت توانایی ها و استعداد و سرمایه گذاری بر روی آنها فرد را امیدوار و با نشاط می کند.
توصیه: توانایی ها و علاقه های خودتان را بنویسید و برای شکوفا کردن این استعداد و توانایی تلاش خوب و مفیدی داشته باشید.
قرار نیست ما در همه مسائل صاحب هنر و یا یک تسلط بسیار قوی داشته باشیم.
خیلی از افراد هستند؛ مثلا:در رشته خاص خودشان خیلی مسلط هستند منتها شاید نتوانند در بازی دارت و یا فوتبال و… خودی نشان بدهند، پس عدم موفقیت در یک جایی نشانه بر عدم توانایی یا بی مهارتی نیست.
بلکه ما موظفیم استعداد و توانایی ذاتی و خدادادی خودمان را شناسایی کرده و برای شکوفا شدن آن تلاش کنیم.در این صورت احساس نشاط و موفقیت خوبی را حس خواهیم کرد.
2. سعی کنید با آدم موفق رفیق و دوست باشید.
همین حضور شما در کنار آنها باعث تقویت انگیزه و حرکت خواهد شد.
3. ناامید نباشید
به این راحتی شکست را قبول نکنید، به فکر تلاش باشید و روی استعداد و توانایی های ذاتی خودتان وقت بگذارید و تلاش و همت مضاعف داشته باشید.
این تلقین بی لیاقتی و یا شکست در روح و روان شما تاثیر منفی می گذارد،از این رو به جایی تلقین منفی و نا امیدی،دید مثبتی از خودتان داشته باشید.و با خود بگویید که من می توانم موفق بشوم منتها باید تلاش کنم و…
4. ورزش و تفریح و تغذيه
به هیچ وجه ورزش و تفریح سالم را در برنامه خودتان کم نکنید. ورزش در نشاط و افزایش انرژی شما تاثیر عمیقی می گذارد (البته به شرطی که مدوام این برنامه را ادامه بدهید). به تغذيه خود رسيدگي كنيد. ميوه ها و سبزيجات تازهف لبنيات و حبوبات و گوشت تازه در برنامه غذايي تان باشد.
5. اصلاح خودپنداره
از خودتان انتظار نامعقول و غیرصحیح نداشته باشید، نگاهتان به خودتان مثبت باشد.
6. برنامه ریزی
گاه عدم داشتن برنامه تحصیلی و روزانه و معلوم نبودن انجام کارها و فعالیت ها، فرد را دچار سردر گمی و احساس بی فایده بودن را تقویت می کند.
پس بهتر است یک برنامه ریزی خوب و جامع و اولویت بندی کارها،خصوصا برنامه خواب و استراحت و خصوصا تغذیه مناسب حتما داشته باشید.
7. موفقیت ها
اطلاعات عمومي خود را با خواندن كتاب و ديدن فيلم هاي آموزنده افزايش دهيد. اهداف و کارهای خود را به اهداف كوچ تر تقسيم كنيد تا فاصله رسیدن به آنها را کمتر کنید، در این صورت حس خوب موفقیت را احساس خواهید کرد و در نتیجه اعتماد به نفس و احساس ارزشمندي شما ارتقا مي يابد و حالت ناامیدی و بی حوصلگی از بين مي رود و تحقير يا تمسخر ديگران را جدي نمي گيريد.
مثلا:
1. امروز با خودتان عهد ببندید پنج صفحه قرآن بخوانید.
2. ده صفحه فلان کتاب را خوب مطالعه کنید.
3. یک کمکی به مادرتون تو خونه داشته باشید.
بعد از اینکه اینها را انجام دادید به این موفقیت ها فکر کنید، یقیننا احساس خوبی از خودتان خواهید داشت.
نتیجه گیری:
بهتر است نخست از نگاه پزشکی بررسی و بعد از آن با انجام فعالیت های خوب و مثبت و تلاش برای تغییر و اصلاح با تکیه بر توانایی های ذاتی و تمرین و تلاش لازم و همت بالا و تقویت اعتماد به نفس این مساله را حل کرد.

پی نوشت :
انجمن گفت وگوي ديني، بخش مشاوره، كارشناس: نشاط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.