{- بِسمِ اللهِ الرَّحمَن الرَّحيم -} ✦•• فرازى از شرح دعاى هشتم صحيفه سجّاديه ••✦ «اَللَّهُمَّ إِنِّي نَعُوذُ بِکَ أَنْ َ نَمُدَّ فى آمالِنا»» ? آرزوهای پیش برنده، آرزوهای بازدارنده اگر آرزو ۱. ریشه در واقعیت داشته باشد؛ ۲. خردمندانه و مورد تأیید عقل باشد؛ ۳. همراه با عمل باشد؛ آرزوی ممدوح محسوب می‌شود که آمیخته با صدق و راستی است. در روایت از آن با عنوان «رجاء صادق» تعبیر می‌شود. غیر از این هر چه که باشد، رجاء مکذوب و دروغین است که عِدل آن غرور و فریب می‌باشد. اگر آرزو ریشه‌ واقعی داشته و تجویز خرد را نیز داشته باشد، اما با عمل همراه نباشد، در فهرست رجاء مکذوب قرار می‌گیرد؛ مثل اینکه انسان آرزو کند دانشمند شود. این آرزو ریشه‌اش واقعی است؛ زیرا طلب علم از واقعیت سرچشمه می‌گیرد و خرد نیز عیارسنجی می‌کند و مطابق هر سنی پیشنهادی دارد و در نتیجه تأیید می‌کند. اما در عنصر سوم؛ اگر انسان برای طلب علم عزم خود را جزم کرد و اهل عمل شد، معلوم می‌شود که این، رجاء صادق بوده است. اما اگر عمل نکرد و اهل عمل نبود و تنبلی کرد و وقت نگذاشت، طبق قاعده‌ای که بیان شد، این، جزء غرور و رجاء کاذب می‌شود. ✍ #استاد_حاج_على_اکبرى #شرح_دعاى_صحيفه_سجاديه @ofoghha_ir

{- بِسمِ اللهِ الرَّحمَن الرَّحيم -}

✦•• فرازى از شرح دعاى هشتم صحيفه سجّاديه ••✦

«اَللَّهُمَّ إِنِّي نَعُوذُ بِکَ أَنْ َ نَمُدَّ فى آمالِنا»»

? آرزوهای پیش برنده، آرزوهای بازدارنده

اگر آرزو ۱. ریشه در واقعیت داشته باشد؛ ۲. خردمندانه و مورد تأیید عقل باشد؛ ۳. همراه با عمل باشد؛ آرزوی ممدوح محسوب می‌شود که آمیخته با صدق و راستی است. در روایت از آن با عنوان «رجاء صادق» تعبیر می‌شود. غیر از این هر چه که باشد، رجاء مکذوب و دروغین است که عِدل آن غرور و فریب می‌باشد.
اگر آرزو ریشه‌ واقعی داشته و تجویز خرد را نیز داشته باشد، اما با عمل همراه نباشد، در فهرست رجاء مکذوب قرار می‌گیرد؛ مثل اینکه انسان آرزو کند دانشمند شود. این آرزو ریشه‌اش واقعی است؛ زیرا طلب علم از واقعیت سرچشمه می‌گیرد و خرد نیز عیارسنجی می‌کند و مطابق هر سنی پیشنهادی دارد و در نتیجه تأیید می‌کند.
اما در عنصر سوم؛ اگر انسان برای طلب علم عزم خود را جزم کرد و اهل عمل شد، معلوم می‌شود که این، رجاء صادق بوده است. اما اگر عمل نکرد و اهل عمل نبود و تنبلی کرد و وقت نگذاشت، طبق قاعده‌ای که بیان شد، این، جزء غرور و رجاء کاذب می‌شود.

✍ #استاد_حاج_على_اکبرى

#شرح_دعاى_صحيفه_سجاديه
@ofoghha_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.