? مطالعه تاریخ را جدی نمی‌گیریم!

? #کلیات_تاریخ

? مطالعه تاریخ را جدی نمی‌گیریم!

? می‌دانید چرا در میدان سیاست و اقتصاد از یک سوراخ چندبار گزیده می‌شویم؟ می‌دانید چرا بسیاری از شبهات سیاسی و اجتماعی همیشه داغ است؟ می‌دانید چرا غالبا در بحران‌های سیاسی و اجتماعی به‌سر می‌بریم؟ می‌دانید چرا با گذشت چند دهه از انقلاب، هنوز بعضی، اشتباهات گذشتگان را تکرار می‌کنند؟ می‌دانید گاهی علت سردرگمی جبهه انقلاب در مواجهه با دولت و نظام و مردم چیست؟ می‌دانید چرا در بسیاری از مسائلی که برای ما بحران و فتنه است، قدرت تحلیل رهبری است که نمود پیدا می‌کند؟…

? مهم‌ترین علت آن این است که ما یک چیز را جدی نمی‌گیریم و آن، تاریخ است؛ تاریخ اسلام، تاریخ مشروطه و تاریخ انقلاب. تاریخ یعنی همان “ما” در زمان گذشته. کسی که بر تاریخ مسلط باشد، قدرت تحلیل پیدا می‌کند؛ چون عموم مشکلات و مسائلی که هم‌اکنون وجود دارد، در گذشته هم به‌نوعی بوده است و کسی که به رفتارهای گذشتگان و آثار و نتایج کارشان تسلط داشته باشد، هم امروز را بهتر می‌فهمد، هم دچار شبهه نمی‌شود.

? به‌عنوان مثال، مسئله برقراری رابطه با آمریکا مسئله جدیدی نیست؛ از گذشته این مسئله مطرح بوده و احزاب مختلف تحلیل‌ها و رفتارهای مختلفی داشته‌اند. اگر ما بتوانیم به آثار و نتایج آن عملکردها توجه کنیم و از آن، درس و عبرت بگیریم، بسیاری از اشتباهات را دوباره تکرار نمی‌کنیم. چقدر توجه به تاریخ مهم است! چقدر در بیانات رهبری تأکید و توصیه به مطالعه تاریخ وجود دارد! چقدر ما به آن بی‌توجهیم!

? در اهمیت پرداختن به تاریخ همین بس که موضوع بسیاری از آیات قرآن کریم، توجه به تاریخ امم گذشته است. همچنین امیرالمؤمنین (ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه، یکی از توصیه‌هایی که به فرزندشان امام حسن مجتبی (ع) دارند، مطالعه تاریخ و تفکر در امور گذشتگان است.

? یکی از موفقیت‌های رهبر معظم انقلاب، بدون شک تسلط ایشان بر تاریخ است. ایشان می‌فرمایند:
“من سطرسطر ورق‌های تاریخ هفتاد، هشتادساله گذشته و قبل از آن را مکرردرمکرر خوانده‌ام.” (65/10/27)

? راه‌حل بسیاری از مسائل و مشکلات امروز در گذشته نهفته است. باید بیش از پیش به مطالعه تاریخ اهمیت دهیم.

? حامد کمالی اردکانی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.