? استفاده از پول داخلی؛ راهکار امام باقر (ع) برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی

? #تاریخ_بصیرت_افزای_معصومین

? استفاده از پول داخلی؛ راهکار امام باقر (ع) برای دور زدن تهدید و تحریم ارزی

? تا زمان عبدالملک مروان از پول‌های رایج رومی در سرزمین‌های اسلامی استفاده می‌شد و بعد از مدتی مسلمانان متوجه شدند در حاشیه آنها نوشته شده است: “پدر، پسر، روح‌القدس”؛ و به‌دنبال پاک کردن این عبارات از پول‌های رومی بودند.

خبر به پادشاه روم رسید و پادشاه روم بعد از نامه‌نگاری و مذاکره مکتوب و ارسال برخی هدایا قصد داشت که مسلمانان را از این تصمیم باز دارد.

بعد از مدتی جواب مثبتی از مسلمانان دریافت نشد و پادشاه روم تهدید کرد که بر پول‌ها دشنام به پیامبر اسلام (ص) خواهد نوشت و در این صورت دیگر عملا مسلمانان به‌دلیل این که نمی‌توانستند از پول خارجی استفاده کنند، تحریم اقتصادی- سیاسی شده و ضربه سختی به آنان وارد می‌شد.

حاکم وقت از روح‌بن‌زنباع مشورت گرفت که در مقابل این مشکل چه‌کار کند و او گفت: تنها کسی که راه چاره را می داند، امام باقر (ع) است.

به‌ناچار عبدالملک والی خود در مدینه را نزد امام (ع) فرستاد و دستور داد شرایط را جهت سفر امام (ع) به شام مهیا سازد.
سپس امام (ع) به شام رفت و خلیفه وقت که راهی جز مشورت گرفتن از امام باقر (ع) جهت فرار از تحریم روم را نداشت، از ایشان مشورت گرفت.

امام (ع) نیز پیشنهاد چاپ پول داخلی و اسلامی را به او داد و حتی برخی ویژگی‌ها جهت جلوگیری از جعل پول داخلی را تذکر داد. از خلیفه نیز خواست تا به مردم اعلام کند از این به‌بعد تنها با پول داخلی خرید و فروش کنند و استفاده‌کنندگان از ارز خارجی را که پول رومی بود، مجازات کند تا با این کار پول داخلی به بازار وارد شده و استفاده از پول روم کاسته شود.

بعد از عملی کردن این کار به پادشاه روم نامه نوشتند که حالا اگر دوست دارید، تهدید خود را عملی کنید. اما دیگر روم چنین تحریمی را عملیاتی نمی‌دید؛ زیرا دیگر مسلمانان اصلا از ارز خارجی استفاده نمی‌کردند که تغییر آن تأثیری بر مردم داشته باشد.

? اعیان الشیعة، ج1، صص654-655 (با تلخیص و تصرف)

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.