? یاران بابصیرت امیرالمؤمنین(ع)

? #تاریخ_بصیرت_افزای_بزرگان_دینی_و_اصحاب

? یاران بابصیرت امیرالمؤمنین(ع)

19- ابورافع، آزادشده پیامبر خدا(ص)

? وی از چهره‌های برجسته تشیع و از پیشتازان در تألیف و تدوین و دانش و از همراهان ارجمند علی(ع) است.

? ابورافع در همه جنگ‌های پیامبر(ص) به‌جز بدر شرکت کرد و پس از ایشان با استواری تمام در کنار امیرمؤمنان(ع) ایستاد و از او جدا نشد.

? ابورافع کتابی بزرگ با عنوان «السنن و القضایا و الأحکام» دارد که مشتمل بر ابواب مختلف فقه است و جمعی از محدثان بزرگ، آن را روایت کرده‌اند.

? ابورافع نقل می‌کند: بر پیامبر خدا(ص) وارد شدم، درحالی‌که خواب بود یا وحی بر او نازل می‌شد. ناگهان ماری در گوشه خانه دیدم و چون کشتن آن موجب بیدار شدن پیامبر(ص) می‌شد، آن را نکشتم و میان پیامبر خدا(ص) و مار دراز کشیدم تا اگر آسیبی برساند، به من برسد، نه پیامبر خدا(ص).
پیامبر(ص) بیدار شد و مرا در کنار خود دید. فرمود: ای ابورافع! چرا این‌جا خوابیده‌ای؟ ماجرای مار را به ایشان گفتم.
سپس پیامبر خدا(ص) دستم را گرفت و فرمود: ای ابورافع! تو چگونه خواهی بود در هنگامی که گروهی با علی می‌جنگند و آنان بر باطل‌اند و علی بر حق؟ نبرد با آنان تکلیفی الهی است و هرکه نتواند جهاد کند، باید با دلش انکار کند و اگر این را هم نتواند، تکلیف دیگری ندارد.
گفتم: برایم دعا کن تا اگر آنان را درک کردم، خداوند یاری‌ام کند و توان جنگ با آنان را به من بدهد.
فرمود: بارخدایا! اگر آنان را درک کرد، نیرومندش بدار و یاری‌اش ده. سپس به‌سوی مردم بیرون آمد و فرمود: ای مردم! هرکس دوست دارد که به امین من بر جان و خانواده‌ام بنگرد، این است ابورافع؛ امین من بر جانم.

? چون با علی(ع) بیعت شد و معاویه در شام با او مخالفت کرد و طلحه و زبیر به بصره رفتند، ابورافع گفت: این، گفته پیامبر خداست: «به‌زودی کسانی با علی می‌جنگند که پیکار با آنان تکلیف الهی است». پس خانه و زمینی را که در خیبر داشت، فروخت و با آنکه پیرمردی کهنسال بود و 85 سال داشت، با علی(ع) حرکت کرد و گفت: خدا را سپاس؛ به منزلتی رسیده‌ام که کسی نرسیده است: دو بیعت کرده‌ام (بیعت عقبه و بیعت رضوان) و به‌سوی دو قبله نماز خوانده‌ام و سه هجرت کرده‌ام: با جعفر‌بن‌ابی‌طالب به حبشه، با پیامبر خدا(ص) به مدینه و این هم هجرت با علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) به کوفه.

? همواره با علی(ع) بود تا آن حضرت به شهادت رسید و با حسن‌بن‌علی(ع) به مدینه بازگشت درحالی‌که خانه و زمینی نداشت.

? منابع:
الأمالی (شیخ‌طوسی)، ص59
دانش‌نامه امیرالمؤمنین(ع)، ج13، صص50-58
رجال النجاشی، صص4-6

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.