هفت راز دوام يک زندگي مشترک

هفت راز دوام يک زندگي مشترک

اين چند عامل مهم و اثرگذار شايد چندان مورد توجه زو‌ج‌ها نباشند اما در عمل و به لحاظ علمي ثابت شده که در تداوم زندگي مشترک و استحکام پيوند زناشويي نقش به سزايي دارند. به گزارش هافينگتن‌پست، کارشناسان مي‌گويند اين چند فاکتور اصلي که در ايجاد يک زندگي مشترک شاد و طولاني موثر هستند به شرح زير است:

جشن ازدواج کم‌هزينه
خيلي از زوج‌هاي جوان دوست دارند که مراسم ازدواج آنها بسيار باشکوه برگزار شود اما براساس تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه «اموري» زوج‌هايي که در مراسم خود صرفه‌جويي بيشتري مي‌کنند زندگي مشترک آنها دوام بيشتري دارد. يافته‌هاي اين تحقيقات نشان مي‌دهد آمار طلاق در ميان زوج‌هايي که هزينه‌هاي بيشتري در مراسم‌ ازدواجشان صرف شده 3-5 برابر بيش از زوج‌هايي بوده که در اين مورد صرفه‌جويي کرده‌اند.

درگير نشدن با شبکه‌هاي اجتماعي
براساس تحقيقات دانشگاه بولتون، استفاده از فيسبوک و شبکه‌هاي اجتماعي در سال‌هاي اخير موجب افزايش نارضايتي از زندگي مشترک و افزايش آمار طلاق شده است. همچنين فکر کردن به طلاق و جدايي در ميان زوج‌هايي که از شبکه‌هاي اجتماعي زياد استفاده مي‌کردند 32 درصد بوده در حالي که اين تفکرات براي کساني که از اين شبکه‌ها استفاده نمي‌کردند تنها 16 درصد بوده است.

تماشاي فيلم
براساس يک مطالعه، زوج‌هايي که به طور مرتب و با همديگر فيلم تماشا مي‌کردند، زندگي‌شان دوام بيشتري داشت. در واقع ديدن فيلم با هم و صحبت کردن پس از آن در ارتباط با شخصيت فيلم‌ها، نرخ طلاق را به نصف کاهش داده است. چراکه گفت‌وگوي دو نفر در ارتباط با شخصيت فيلم‌ها، موجب ايجاد محيطي امن‌تر در خانه و ايجاد يک فضاي انتقادي مي‌شود.

توجه به همسر
روانشناسان معتقدند زماني که زن يا شوهر از طرف مقابلش حتي براي مسائل کم‌اهميت نظرخواهي مي‌کند، نيازمند توجه اوست. پس حتي در صورتي که اين درخواست، شما را از انجام کارهايتان بازمي‌دارد به آن توجه کنيد، چون بي‌توجهي در اين مواقع به رابطه شما به شدت آسيب مي‌زند. نتايج اين تحقيقات همچنين نشان مي‌دهد از 10 مورد اين درخواست‌ها کساني که به 9 مورد از آنها پاسخ داده‌اند در مقابل کساني که تنها يک مورد را جواب داده‌اند زندگي با دوام‌تري دارند.

استفاده از کلمات مثبت و کليدي
اگر با همسرتان اختلافي پيدا مي‌کنيد بهتر است از لغات مثبت‌تر استفاده کنيد براي مثال به جاي «من» از کلمه «ما» استفاده نماييد. تحقيقات دانشگاه کاليفرنيا نشان مي‌دهد زوج‌هايي که از کلمه «ما» در دعواهايشان استفاده مي‌کنند مشکلاتشان را بهتر از ديگران حل مي‌کنند و استرس ناشي از اين مشکلات در آنها کمتر از زوج‌هايي است که بيشتر در مشاجراتشان از کلمات من يا تو استفاده مي‌کنند. علاوه بر اين يافته‌ها نشان مي‌دهد استفاده از ضماير مفرد موجب نارضايتي بيشتر در زندگي مشترک مي‌شود.

ارزش قائل شدن براي شريک زندگي
تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه بوفالو نشان مي‌دهد نگاه محترمانه و تحسين‌آميز به همسر موجب افزايش رضايت از زندگي مي‌شود و تحقيقات از 222 زوج جوان نشان مي‌دهد کساني که ديد مثبتي به همسرشان داشته و او را تحسين مي‌کردند زندگي‌هاي بادوام‌تر و با رضايت بيشتري داشتند.

انجام کارهاي رضايت‌بخش براي دو طرف
تحقيقات جديد نشان مي‌دهد انجام فعاليت‌هايي که تنها يک طرف به آنها علاقمند است و همسر از آن لذت نمي‌برد، موجب کاهش رضايت از زندگي مشترک مي‌شود. کارشناسان پيشنهاد مي‌کنند زوج‌هاي جوان در اوقات فراغت خود فعاليت‌هايي را انجام دهند که هر دو از آنها لذت مي‌برند.


سايت حجاب دات كام، گروه خانواده باحجاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.