? لزوم نگرشی جدید در صحاح سته

? #کلیات_تاریخ

? لزوم نگرشی جدید در صحاح سته

? باید با يک نگرش جديدی به صحاح سته نگاه كرد. اين صحاح سته خيلی حساب‌شده نوشته شده است؛ يعنی اينها كار يک نفر نيست. وقتی منصور به او می‌گويد بنويس، درحقیقت، منصور او را اداره می‌كند كه چه بايد بنويسد.
? مالک‌بن‌اَنَس كيست؟ او كيست كه اين‌قدر مورد اعتماد است؟ اصلا چرا فرهنگ او بايد نوشته شود؟ چرا ديگران بايد به‌خاطر او سركوب شوند؟ او از چه‌چيزی احساس خطر می‌كند؟ ائمه(ع) روی فرهنگ شناور اثر می‌گذاشتند. اين مالک بايد فردی باشد كه تحت تأثير آن فرهنگ شناور نيست. او توسط اينها شناخته شده است كه به او می‌گويد: تو آن فرهنگ را به نوشتار تبديل كن؛ من آن را با شمشير جا می‌اندازم. چرا آنها آن فرهنگ را به ثبت تبديل كردند؟
? نكته اين است كه آنها (بنی‌عباس) با شعار اهل‌بيت سر كار آمدند. آن شعار اهل‌بيت تا موقعی كه در فرهنگ شناور است، برای آنها اثر داشت؛ حال كه به حكومت رسيدند، اگر نام اهل‌بيت در آن فرهنگ شفاهی بماند، به‌تدريج مردم برمی‌گردند و اهل‌بيت حقيقی را می‌بينند.
? آمدند آن فرهنگ شناور را به فرهنگ نوشتاری تبديل كردند. در اين نوشتار، ديگر اهل‌بيت وجود ندارد. از اين فرهنگ نوشتاری، اهل‌بيت را حذف كردند.
? اصلا شما از ابتدا تا انتهای صحاح را بخوانيد؛ آنچه برای شما ارزش می‌شود، ابوبكر و عمر و اصحاب خاص آنها هستند؛ اهل‌بيت عصمت و طهارت چيزی نيستند. درحالی‌كه بنی‌عباس با نام اهل‌بيت سر كار آمدند.

? برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد طائب

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.