???بدانیم…? هرزمان به قدرت هایی که زور گفتند

???بدانیم…?

?هرزمان به قدرت هایی که زور گفتند باج دادیم بعد از چند صباحی اوضاع بدتر شد که بهتر نشد!

?۱۰۸ سال پیش در چنین شبی ( شب یلدا ) ارتش تزاری روسیه بعد از چند روز محاصره ، تبریز را تصرف کرد.

?علت محاصره، اولتیماتوم روسیه به دولت ایران در خصوص اخراج مورگان شوستر مستشار مالی آمریکایی بود که امورات مالی دولت ایران را سر و سامان می بخشید و خلاصه حضور اینچنینی یک آمریکایی با منافع دولت تزاری همخوانی نداشت.

?در جامعه هم اینگونه مطرح که سایه جنگ بر سر کشور ایران هست و باید با روسیه تعامل نمود!

?مجلس ایران هم که از اولتیماتوم روسیه سخت ترسیده بود قصد تصویب اخراج شوستر را داشت اما با سخنرانی آتشین سید حسن مدرس تصمیم عوض شد و در مقابل اولتیماتوم روسها ایستاد.

?مدرس نه در دفاع از حضور یک آمریکایی بلکه در انتقاد به تحقیر شدن ایران و تصمیم گیری از سر ترس نمایندگان مجلس زبان به انتقاد گشود و جمله تاریخی او چنین بود:
” اگر قرار است نابود شویم چرا به دست خودمان خودمان را نابود کنیم؟!”

?در نهایت ناصرالملک قراگوزلو نائب السلطنه ایران از تصویب اخراج شوستر در مجلس ناامید شد به ناچار مستقیما آن را منحل اعلام و اولتیماتوم روس را پذیرفت و شوستر را اخراج نمود.

?پس از شنیدن خبر پذیرش اولتیماتوم ظالمانه توسط دولت ایران مدافعان تبریز به فرماندهی ثقه الاسلام اسلحه های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند.

?در نهایت هم مورگان شوستر اخراج شد و هم ثقه الاسلام و هزار و دویست نفر از مدافعان غیرتمند تبریز توسط ارتش روسیه تزاری اعدام شدند!

?استقلال و قدرت ملی در معادلات بین الملل اهمیّت فراوانی دارد و بدانیم که تاریخ گواه است هرگاه از ترس(به بهانه های مختلف) عقب نشینی کردیم…

@najva_net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.