روان شناسى تغذيه
در 14 قرن گذشته حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) به روانشناسى تغذيه اشاره فرمود كه هم اكنون با تخصّصى شدن علم روانشناسى اين حقيقت را به اثبات رساندهاند. در گذشته باور داشتهاند كه:غذا تنها به ما پروتئين و ويتامين مىدهد،امّا امام على(عليه السلام) فرمود:غذاها روح و روان و صفات دارند و روحيّات آن به روحيّات ما سرايت مىكند.بحث روان شناسى تغذيه فراسوى طب است.بحث روان غذاها كه يك عدد پرتقال دزديده شده لقمه حرام است،و لقمه حرام در روان انسان تأثير نامطلوب دارد،و نطفه حرام پديد مىآيد،و كودكى كه با آن پديد آمده در زندگى فرداى خود دچار بزهكارى خواهد شد.اين حقيقت يا اسرار پيرامون آن در حال تحقيق و بررسى مىباشد.
برخی مثلا می گویند: پرتقال، پرتقال است.پُر از ويتامين ث مىباشد، حلال و حرام ندارد روا و ناروا نمىشناسد. چگونه ويتامينهاى پرتقال دزديده شده با پرتقال حلال متفاوت است؟چگونه گوشتها تخم مرغها روحيات و صفات يك حيوان را به انسان منتقل مىكنند.
كه امام على(عليه السلام) فرمود :
شير و گوشت بُز به فرزندان خود كمتر بخورانيد كه ترسو مىشوند.
شير و گوشت خر نخوريد كه در عقل و هوش شما تأثير مىگذارد.
شير و گوشت حيوانات درنده (مانند ببر و پلنگ و گرگ و كفتار) را نخوريد كه درنده خويى را به شما منتقل مىكند.
طب مىتواند ويتامينها را ميكروبها و ويروسها را شناسائى كرده و راههاى درمان و مبارزه با آفتها را نشان دهد.
سلّولها و عصبها و ياختهها را شناسائى كند.
امّا روان و خاصيّت غذاها و گوشتها فراسوى طب است.
در بسيارى از احكام الهى، چيزى حرام يا حلال است كه فلسفه آن را علم نمىداند و با ابزار علمى نمىتوان اسرار آن را شناخت،چون فوائد يا زيان آن در مرزهاى علم قرار ندارند. [1]
پی نوشت :
.[1] الگوهاى رفتارى، جلد 14 امام على (ع) و بهداشت و درمان، محمد دشتی.( روان در اخلاق(روح) و روان در روان شناسی (ذهن) متفاوت است ولی براساس گفته ملاصدرا النفس جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا. در واقعی می توان با این تحلیل روان در اخلاق و روان شناسی را به هم مرتبط دانست.