روان شناسى تغذيه‏

روان شناسى تغذيه‏

در 14 قرن گذشته حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) به روانشناسى تغذيه اشاره فرمود كه هم اكنون با تخصّصى شدن علم روانشناسى اين حقيقت را به اثبات رسانده‏اند. در گذشته باور داشته‏اند كه:غذا تنها به ما پروتئين و ويتامين مى‏دهد،امّا امام على(عليه السلام) فرمود:غذاها روح و روان و صفات دارند و روحيّات آن به روحيّات ما سرايت مى‏كند.بحث روان شناسى تغذيه فراسوى طب است.بحث روان غذاها كه يك عدد پرتقال دزديده شده لقمه حرام است،و لقمه حرام در روان انسان تأثير نامطلوب دارد،و نطفه حرام پديد مى‏آيد،و كودكى كه با آن پديد آمده در زندگى فرداى خود دچار بزهكارى خواهد شد.اين حقيقت يا اسرار پيرامون آن در حال تحقيق و بررسى مى‏باشد.
برخی مثلا می گویند: پرتقال، پرتقال است.پُر از ويتامين ث مى‏باشد، حلال و حرام ندارد روا و ناروا نمى‏شناسد. چگونه ويتامين‏هاى پرتقال دزديده شده با پرتقال حلال متفاوت است؟چگونه گوشت‏ها تخم مرغ‏ها روحيات و صفات يك حيوان را به انسان منتقل مى‏كنند.
كه امام على(عليه السلام) فرمود :
شير و گوشت بُز به فرزندان خود كمتر بخورانيد كه ترسو مى‏شوند.
شير و گوشت خر نخوريد كه در عقل و هوش شما تأثير مى‏گذارد.
شير و گوشت حيوانات درنده (مانند ببر و پلنگ و گرگ و كفتار) را نخوريد كه درنده خويى را به شما منتقل مى‏كند.
طب مى‏تواند ويتامين‏ها را ميكروب‏ها و ويروس‏ها را شناسائى كرده و راه‏هاى درمان و مبارزه با آفت‏ها را نشان دهد.
سلّول‏ها و عصب‏ها و ياخته‏ها را شناسائى كند.
امّا روان و خاصيّت غذاها و گوشت‏ها فراسوى طب است.
در بسيارى از احكام الهى، چيزى حرام يا حلال است كه فلسفه آن را علم نمى‏داند و با ابزار علمى نمى‏توان اسرار آن را شناخت،چون فوائد يا زيان آن در مرزهاى علم قرار ندارند. [1]

پی نوشت :

.[1] الگوهاى رفتارى، جلد 14 امام على (ع) و بهداشت و درمان، محمد دشتی.( روان در اخلاق(روح) و روان در روان شناسی (ذهن) متفاوت است ولی براساس گفته ملاصدرا النفس جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا. در واقعی می توان با این تحلیل روان در اخلاق و روان شناسی را به هم مرتبط دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.