فصل 4. نسبت خدا با اشياء

فصل 4. نسبت خدا با اشياء
همچنين روا نيست كه اضافات مختلف (صفات اضافى كه مفهوم آنها با در نظر گرفتن مخالف آن روشن مى شود مثل رازقيت و مصوريت و…) به خداى سبحان الحاق گردد كه اين موجب اختلاف حيثيات در او خواهد بود، بلكه او را يك اضافه بيشتر نيست و آن مبداءيت است (نسبت به جميع اشياء) كه تمام اضافات از قبيل رزاقيت (روزى دهندگى ) مصوريت (صورتگرى ) و امثال اينها را تصحيح مى نمايد.
و در مورد سلبها (صفات سلبيه ) نيز چنين است ، بلكه تنها يك سلب براى او هست كه تمام سلبهاى ديگر تابع آن است و آن سلب فقر است ، زيرا سلب جسميت و عرضيت و غير اينها در تحت آن داخل است . چنانكه در تحت سلب جماديت از انسان ، سلب حجريت و مدريت داخل مى باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.