باب چهارم : در معقبات و شياطين
له معقبات من بين يديه و من خلقه يحفظونه من امر الله . (رعد/11)
((او را از پيش و پس فرشتگانى در پى است كه او را از فرمان خدا نگاه مى دارند)) (650)
فصل 1. معقبات
در تفسير معقبات گفته اند كه آنها فرشتگانى هستند كه در پى يكديگر مى آيند، فرشتگان شب در پى فرشتگان روز و فرشتگان روز در پى فرشتگان شب در مى آيند، و آنان همان حافظانى هستند كه بر عمل بنده مراقبند و آن را ثبت مى نمايند.(651)
و از امامان ما عليه السلام روايت است كه آنان چهار فرشته اند كه هنگام نماز صبح گرد مى آيند، و اين همان معناى قول خداست كه : ان قرآن الفجر كان مشهودا (652) ((همانا قرائت صبح مشهود و در ديد (فرشتگان ) است )). (653)
و از اميرمؤ منان عليه السلام روايت است كه آنان فرشتگانى هستند كه آدمى را از خطرها حفظ مى كنند تا او را به دست سرنوشتها بسپارند و آن گاه او را با سرنوشتها تنها مى گذارند.(654)
و گفته اند: آنها ده فرشته اند كه بر آدمى گمارده اند و او را حفظ مى نمايند.
و ابوامامه از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت كرده است كه : يكصد و شصت فرشته بر مؤ من گمارده شده كه آنچه را بر او مقدر نشده از او دور مى سازند. هفت تن از اين فرشتگان بلاها را از او دور مى كنند چنانكه مردم در روز گرم تابستان مگس را از كاسه عسل دور مى كنند، و اگر براى شما آشكار شوند هر آينه آنها را بر هر دشت و كوهى خواهيد ديد كه همگى دستها گشوده و دهان خود را باز كرده اند. و اگر بنده به اندازه يك چشم بر هم زدن به خودش واگذار شود بى گمان شيطانها او را خواهند ربود.(655)
كعب گويد: اگر خداوند فرشتگانى را بر شما نگمارده بود كه در خوردنيها و نوشيدنيها و شرمگاهها از شما پاسدارى كنند هر آينه جنيان شما را مى ربودند.
شارح ((نهج البلاغه )) گويد: فرشتگان حافظ دو گروهند، گروهى براى بنده اند چنانكه فرموده : له معقبات … (656) ((آدمى را فرشتگانى در پى است كه او را از فرمان خدا نگاه مى دارند.)) و گروهى بر بنده ، چنانكه فرموده : و يرسل عليكم حفظة (657) ((و بر شما فرشتگانى حافظ مى فرستد.))
منظور از گروه اول حفظ و نگهدارى بندگان خداست به فرمان خدا از آفتهايى كه با آن روبرو مى شوند، و منظور از گروه دوم ضبط كردارها و گفتارهاى اوست از طاعات و معاصى ، چنانكه فرموده : كراما كاتبين ، يعلمون ما تفعلون (658) ((بزرگوارانى نويسنده كه آنچه مى كنيد مى دانند))، و: ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد (659) ((آدمى سخنى نگويد مگر آنكه نزد آن فرشته اى مراقب و آماده هست .))
گويد: و احتمال دارد كه تعدد آنها تعدد ذاتى باشد، و نيز احتمال دارد كه تعدد اعتبارى باشد.(660)